Зареждане

Запази баланса на чревния микробиом

Запази баланса на чревния микробиом
Публикувано на: Юли 31, 2019 в 07:30 ч
До момента най-вероятно вече си чувал за пробиотиците - добрите бактерии, които живят в червата и имат благоприятен ефект върху организма. Тяхната работа е да държат лошите чревни бактерии надалеч и да пазят баланса в корема.

Доброто здраве на червата се отразява и на съзнанието, твърдят експерти. Проблемът е, че абсолютно всичко може да повлияе на баланса.

Говорим за храната, която ядеш, колко често пътуваш, какви медикаменти приемаш и дори колко си стресиран на работа - всичко това може да повлияе на разпространението на вредните бактерии. Това от своя страна води до редица симптоми и знаци, че тялото ти има нужда от внимание. Ето как да разбереш дали имаш проблем с корема.

Открий проблемите…


Стомахът ти просто не се чувства добре


Подуване, недостатъчно или прекалено храносмилане, киселини, билки, крами, запек, диария, гадене, газове… да продължаваме ли? Всички те са симптоми на влошено чревно здраве.

По природа не сме газообразуващи, така че за газовете ни са виновни по-скоро бактериите и гъбичките. Лошите бактерии образуват повече газове и затова те могат да бъдат доста добър знак, че има нередност в червата.

Теглото ти се е променило


Червата и мозъкът комуникират постоянно, особено във връзка с глада - апетит, желания и цялостно състояние. Всички тези фактори могат да окажат влияние на теглото ти, така че ако рязко си свалил или качил килограми, без обяснение, може би има проблем.

Сдобил си се с кожно заболяване


Една от основите роли на червата е да се грижи за здравето, генерирайки имунни реакции. Затова се смята и че неправилното функциониране на червата може да повлияе на имунната система. Последствията от нарушената функция на чревната стена включват възпаления, изразени по външната бариера - кожата. Сред симптомите са екземи, розацея и псориаза, като има и много други.

Стресиран си, тъжен, изморен и нервен


Чревният микробиом произвежда химикали, които влияят на настроението - GABA, допамин и серотонинн. Ако балансът се наруши, то ще настъпят и промени в настроението.



Чувстваш ли се изтощен? Ако имунната ти система е заета да се бори с чревната флора, може би просто е претоварена. Това може да те накара да чувстваш зле или пък да изпиташ симптоми на прекалено активна имунна система, което води до симптоми, напомнящи на грип.



За щастие, също колкото са нещата, които могат да нарушат баланса ти, толкова са и лековете, които да те върнат в релси. Ето няколко лесни начина да подпомогнеш добрите бактерии в организма ти.

… и ги излекувай!


Пробвай с богати на пробиотици храни и добавки


Освен фибри, храните богати на пробиотици могат да помогнат в борбата със симптомите от нарушения баланс, вкарвайки повече полезни бактерии. Такива храни са кефирът, комбучата и други подобни.

За да извлечеш обаче максимума, пробвай да си набавиш и добавки - има с LGG, за който се твърди, че е най-изучаваният пробиотик в света.

Запаси се с фибри


Фибрите крепят баланса и вкарват в организма ти пробиотици, които са полезни за микробите, които живеят в голямото черво. Можеш да си набавиш фибри от овес, киноа, кафяв ориз, пшеница, плодове, зеленчуци, ядки, семена, боб и леща. Намират се и интересни добавки на пазара - огледай се, за да подсилиш ефекта.

Искаш нещо различно? Пробвай с киви и сушени сливи - бонус е, че и двете помагат при запек.


Намали захарта (и особено фалшивата)


Преработената сладка храна (като сладки и торти) подсилват размножаването на лошите бактерии. В големи количества сладките алкохоли или полиоли, които се намират в прдуктите без захар също могат да причинят дисбаланс, тъй като трудно се усвояват от организма. За да видиш дали някой продукт съдържа такъв алкохол, на етикета търси съставки, завършващи на -ol, като sorbitol, xylitol, mannitol, maltitol.

Но все пак помни, че чревните микроби са разнообразни и уникални. Всеки организъм е единствен по рода си. Това означава, че е възможно някои храни да водят до раздразнения - ядки, млечни продукти, мляко, соя, царевица и пшеница са сред най-разпространените. Спри ги за известно време, за да видиш как ще ти се отрази.

Реши проблема със стреса


Тъй като червата и мозъка са свързани и постоянно комуникират, всяка практика, която успокоява ума - йога, медитация или бягане, може да успокои и корема. Сънят също регулира хормоните, които играят важна роля при настроенията - също влияещи на здравето на червата.



Яж малко, повече пъти


Експертите са категорични, че между храненията трябва да има поне 1.5-2 часа, за да премине храната през организма. Ако не се остави перисталтиката да си свърши работата, има риск да се натрупат бактерии в червата.



Големите менюта, особено вечерно време, могат също да доведат до киселини и различни заболявания. Най-добрият вариант си остават балансирани малки до средни менюта, разпределени равномерно през деня.

Ограничи алкохола


Големите количества алкохол могат да влошат ситуацията с киселините, като водят до подуване и възпаления. Ако го поспреш, със сигурност ще подобриш здравето на организма си.

Движи се!


Правиш по по-малко от 1 000 крачки дневно? И не си ползваш картата за фитнес? Сам си вредиш. Ниските нива на физическа активност могат да доведат до натрупване на килограми и влошаване на чревното здраве - освен това и до запек.

Консултирай се със специалист


Ако ти е трудно да промениш начина си на живот, препоръчваме ти да потърсиш специалист за консултация. Важно е да провериш дали нямаш чревно заболяване или някакво възпаление, синдром на раздразненото черво, бактериален свръхрастеж в тънкото черво, рак на дебелото черво, които могат да доведат до всякакви симптоми.

Ако се окаже, че имаш проблем, диагнозата ще ти помогне да третираш симптомите подобаващо и ефективно.
0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес