Зареждане

Помага ли креатинът за горенето на мазнини?

Помага ли креатинът за горенето на мазнини?
Публикувано на: Май 23, 2020 в 14:04 ч
Навярно си мислиш, че знаеш всичко за хранителната добавка креатин. В крайна сметка, вече има хиляди статии за популярната добавка, а една от най-четените в българския интернет е Креатин: Какво е това и трябва ли да го приемам?.

В тази статия обаче ще разгледаме по-конкретно ефектите на креатина върху горенето на мазнини.

Най-общо за креатина


Винаги когато ни се открие възможност се радваме да отбележим, че креатинът действително е най-важната добавка за подобряване на представянето в залата.

Въпреки че си има своите сериозни съперници по отношение на полезност, като витамин D и омега-3 мастните киселини, креатинът е най-изучаваната добавка а сила на пазара. На практика, стотици хиляди бодибилдъри се доверяват ежедневно на креатина.

Ето някои от положителните ефекти, които можеш да очакваш от креатина:
  • Подобрена сила и мощ
  • Подобрена издръжливост и по-малко умора при натоварване
  • Подобрено възстановяване и рехидратация след тренировка
Вижте също: 6 неща, които трябва да правиш след тренировка

Навярно си наясно също, че креатинът може да подобри и ефективността, с която усвояваш въглехидратите - това също е важно. На пръв поглед, всичко изглежда чудесно, но помага ли креатинът всъщност по време на диета?

Отговорът, казваме ти директно, е "донякъде".

Всички ползи са базирани на общото физическо състояние и не се измерват дотолкова по отношение на това дали си качил или си свалил килограми. В крайна сметка, да бъдеш силен е хубаво за теб - дали когато си на диета или трупаш маса.

Когато си на диета е нормално да се чувстваш отслабнал, но креатинът може да подобри силата и възстановяването, което е доста сериозно начало.


Ползите върху здравето


Освен популярните ползи от креаитина, хубаво е да поддържаш и балансирания прием на нутриети по време на диета, ако искаш да подобриш здравето си. Креатинът може да е известен като решение за мускули и сила, но е важно да знаеш, че наподобява донякъде и витамините като ефект - предпазва сърцето и нервната система, като същевременно действа и като един от най-добрите антиоксиданти на пазара. Ето най-важното накратко:
  • Помага на сърцето: Креатинът подобрява здравето на артериите и понижава риска от сърддечно-съдови заболявания. Ползите в това отношение са наистина много.
  • Помага на мозъка: Предпазването на нервната система традиционно не се асоциира с креатина, но дефицитът му може да доведе до сериозни проблеми. Клинично достатъчното и оптималното количество са две различни неща и често добавките са наистина добро решение - особено имайки предвид, че понижената енергия и забавения въглехидратен метаболизъм са в основата  на редица психически заболявания..
  • Повишава енергията в клетките: Енергията в клетките е изключително важна при оксидативния стрес, но за щастие креатинът може да помогне и за това. Креатинът като добавка може да ти помогне да вдигнеш енергийните нива и да понижиш риска от влошаване и смърт на клетките. По-здравите хора, логично, имат по-здрави клетки.
Както сам забелязваш, креатинът е нещо много повече от стимулираща мускулите добавка.
 


Ползите от креатина по време на диета


Всичко започва от дефицита - лошо е да не ти достигат важни нутриенти.

Решава проблема с недостига на нутриенти


Когато си на диета, рискуваш да се сблъскаш с недостига на ключови хранителни вещества. Дневният ти прием на богати  на креатин храни (като червеното месо) навярно ще се съкрати, рискувайки да паднеш под минималните нива. Колкото повече калории режеш, толкова по-вероятно е да се лишиш от така важният креатин.

Приемайки креатин като добавка, ще усетиш антикатаболични ефекти, ще нагласиш баланса на азот  в мускулите и ще намалиш тяхното разрушаване.

Креатинът активно подобрява "комуникацията"  и сигналите между нервната система и мускулите. Ако се притесняваш от загубата на мускулна маса по време на диета, това е един много добър начин да се съхраниш, без да вредиш на здравето си.

Вижте също: 5 трика за мускулен растеж още от сутринта

Подобрява възстановяването

Когато тренираш, възстановяването е едно от основните неща, за които трябва дда внимаваш, ако искаш да постигаш бързо резултати. Вече се убедихме, че креатинът спомага метаболизма след тренировка, като подобрява синтеза на протеин и други възстановителни процеси.

Креатинът ще ти помогне да постигнеш целите си, без да се саботираш, особено по време на диета, когато рискът от недостиг на ключови на важни нутриенти и енергия е завишен.

Вижте също: 5 адаптогена за възстановяване и по-малко стрес

Подобрява цялостното си здраве

На теория, приемането на креатин като добавка е по-безопасно от алтернативните методи за набавянето му. При производството му в организма може да се образуват вредни вещества като хомоцистеин.

При излишък (повече отколкото ензимите могат да разградят), рискът от заболявания на сърцето и нервната система е значително по-сериозен.

За щастие, оралният прием на креатин ще ти спести тези главоболия, тъй като няма да ти се налага да си го произвеждаш в тялото.
 

Като вземем предвид и антиоксидантните дейстивя на креатина, и факта, че реално не вреди на организма, се оказва, че креатинът действително е добро решение за подобряване на цялостното здраве. Ползите се наслагват една по една и няма как да пропуснеш положителните ефекти - особено когато си подложен на диета и други ограничения.

Защо не се приема креатин по време на диета?

 
С всичките изброени ползи, сигурно се чудиш защо до момента хората не са започнали масово да приемат креатин по време на диета?

Очевидното обяснение - задържането на вода. В практиката забелязваме, че креатинът води до краткотрайно задържане на вода, около 1.5-2.5 кг сред повечето хора. Когато отслабваш и всеки килограм е от значение, това може да бъде доста обезкуражаващо.

Разбира се, това е краткотраен ефект и при по-регулярни дози не се забелязва в повечето случаи. Задържането също спира и със спирането на креатиновия прием. Това е феноменът, с който се сблъскваме винаги, когато се опитваме да разбуним митовете около креатина.

Важно е да осъзнаеш разликите между задържането на вода заради мазнини и заради креатин. Задържането на вода след прием на креатин въобще не е същото задържане на вода в мастните тъкани, както би се случило при прекомерната консумация на солен джънк.


Вместо това, креатинът те кара да задържаш вода заради завишените количества гликоген и фосфор-креатин в  самите мускули. Можеш да очакваш подуване, но допълните килограми в  тази  ситуация няма да саботират  диетата ти, както навярно подозираш.

С цел да опростим още повече нещата, масово хората ползват диетите за краткосрочните им ефекти, вместо за по-дългосрочни цели и затова не приемат толкова креатин, въпреки очевидните ползи.

Ако и теб те е грижа какво ще покаже кантара и всяка малка промяна би опропастила плановете ти, задържането на вода е проблем. Но ако превъзмогнеш егото, сам ще се увериш, че усилията си заслужават.
 

Като теглим чертата…


Голяма част от добавките на пазара са непознати за масовия потребител и креатинът си остава една от най-подценените добавки, въпреки доказаните положителни ефекти.

Можеш да го използваш за мускулен растеж, но ползите не се ограничават с това. Креатиновите добавки продължават да се изследват активно от учените и съществуват редица доказателства за благоприятния му ефект върху различни системи в  организма.

Не се оставяй на догмите да определят успеха ти! Опитай да вкараш креатин в следващата си диета и ще останеш очарован. Разбира се, всякакви такива действия трябва да бъдат информирани и обсъдени със специалист.


Имаш ли опит с креатина? Разкажи ни в коментарите по-долу какви са твоите наблюдения.

0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес