Зареждане

Може ли маската да ти помогне в залата?

Може ли маската да ти помогне в залата?
Публикувано на: Ноември 1, 2020 в 16:34 ч
Напълно разбираме хората, които си мислят, че носенето на маска с цел превенция и ограничаване на разпространението на вируси е пълна групост. На пръв поглед, едно парче плат не изглежда логичен спасител, тъй като вирусите могат свободно да преминават през него, благодарение на своите размери.

Колкото и резонно да звучи това, може би е добра идея да вникнем в повече детайли. Вирусите нямат криле, с които да излитат от дробовете в атмосферата като някакви прилепи, а по-скоро се изкашлят, изкихват и като цяло “изкарани” от въздухопровода заедно с други капки.


Тези капки секрет пренасят вирусите във въздуха, където се слепват в нещо като облак, който при липсата на вентилация, може да се задържи в продължение на 3 до 5 часа - напълно достатъчно през облака с вируси да премине някой нищо неподозиращ и да се зарази.

И докато вирусите са прекалено малки, за да бъдат блокирани от маската, въпросните капчици секрет не са.

Освен това, ако не носиш маска, всяка изкихана или изкашляна капка позволява на вирусите бързо да проникнат надълбоко в организма ти.
 

Ако носиш маска обаче, влажната атмосфера между устата и маската, която се получава, не позволява на издишаните капки да се изпаряват лесно и така можеш да бъдеш сигурен, че ще ограничиш разпространението им.

Без значение дали намираш логика в това, носенето на маска е задължително на повечето закрити места, така че вместо да го дискутираме, нека по-добре се съсредоточим върху ефектите от носенето на маска, и особено влиянието върху тренировките.

Големият проблем с носенето на маска в залата

Съвсем откровено, с маска се диша по-трудно и по-малко въздух влиза към дробове те ти. Докато тренираш маската може да стане изключително влажна, което допълнително усложнява дишането. С натрупването на умората, започваш да дишаш през устата, което ограничава и времето за усвояване на кислорода, за разлика от дишането през носа.

Мнозина се успокояват, че тренирането с маска имитира ефекта от стандартното ограничаване на кислорода с маска от атлетите, с цел оптимизиране на начина, по който тялото използва кислорода. Добър аргумент, но медицинските маски не работят по този начин.

Ако искаш да ограничиш кислорода по време на тренировка, можеш да го направиш с маска, но медицинските не променят пропорцията кислород, която поемаш с въздуха - просто ограничава целия приток.


Как да се възползваш от ситуацията

Авторите на наскорошно проучване над ефектите от носенето на маска върху физическото представяне (Santons-Silva, Greve, Pedrinelli, 2020) предлагат, че всъщност има ползи в това. Те твърдят, че носенето на маска кара дробовете да работят по-здраво, за да си набавят необходимия въздух, като това се очаква да заздравява дробовете и диафрагмата.

Разбира се, очакваният ефект е, че след като се свали маската, човекът, свикнал да тренира с нея, би бил още по-ефективен.

Вижте също: Коронавирус - как да се предпазим (пълно ръководство)

Все пак, важно е да отбележим, че авторите също препоръчват докато се носи маска да се диша през носа. Това предотвратява сауна ефекта, при който се натрупва влага от дъха. Дишането през носа, също така, както вече споменахме по-горе, помага на дробовете да извличат повече кислород от въздуха, защото дишането е по-бавно. Разбира се, трудно е през цялото време да се диша през носа, особено когато вдигаш тежести или правиш много повторения.


При всеки случай обаче, и това ще премине. Най-важното е да спазваш мерките за хигиена и се възползвай доколкото можеш от ползите, които предлага ситуацията.
0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес