Зареждане

Как да удряме по-силно?

Как да удряме по-силно?
Публикувано на: Октомври 15, 2017 в 15:39 ч

Един от най-важните аспекти в бойните спортове - особено в муайтай, бокс и ММА - е ударната сила. Един добре пласиран мощен удар може или да ви извади от опасна ситуация на улицата или да ви направи победител на ринга.

Голяма част от битките се решават с един единствен мощен удар. А това най-често го виждаме в света на професионалния спорт.

Затова силата на удара е заветна цел ако не на всички, то поне на почти всички бойци.

Та кое точно повишава силата на удара с ръка?
 

Науката зад силните удари

 

 
Преди да отговорим на този въпрос, нека вкараме малко наука зад ударите с ръце.

Силата може да се измери с формулата "сила = маса х ускорение". За бойните спортове обаче трябва да погледнем по малко друг начин на тази формула. Ето какво е открил физикът д-р Саймън Фостър от Лондон, който е изследвал унищожителните удари на боксьор Мани Пакиао.

Той излиза с формулата P=mv (инерцията = масата х честотата) и P = mv / t (промяна в инерцията = маса х промяна в честотата / промяна във времето). Д-р Фостър обяснява, че боксьорите трябва да разберат, че силата на удара е равна на промяна в инерцията.

Ето какво обяснява той на по-човешки език.
 
"Причината Пакиао да е с толкова унищожителни удари, е че може да засили главата на опонента си да се движи много бързо и то за кратък период от време."

С други думи ефективен удар има, когато боецът успява да генерира максимално много сила, за максимално кратко време. За да се постигне това обаче бойците не само трябва да развиват качества като сила, експлозивност и ефективно използване на масата, но и да усъвършенстват техниката си.
 

Направете техниката си перфектна

 

 
Всеки удар, независимо силен или не, се основава на фундамента - техниката. Усвояването ѝ е с цел бойците да нанасят удари по най-ефективния възможен начин. Това означава не само по най-силния, но и по най-бързия - пренасяйки максимално много телесна маса през тялото до точката на удара за максимално кратко време.

Човек, усвоил това до съвършенство е Йoдсанан Ситйодтонг с прякора "Малкия Тайсън" - бивш шампион по бокс на WBA и един от най-страховитите боксьори в историята с шеметните 47 победи с нокаут. Той обяснява важността на техниката при нанасянето на силови удари, която звучи доста просто:
 
"Усъвършенстването на техниката е изключително важно, тъй като тя е основата. Силният удар е в резултат от добра техника. Така че фокусирайте се върху това, върху което имате най-много контрол - техниката."
 
Вижте също: Тайната за изключителната сила на Johny Hendricks вече е разкрита
 
Усъвършенстването на техниката изисква много работа, отдаденост и търпение. Използвайте всяка минута от тренировката си, както и извън нея, за да усъвършенствате техниките си на удар. Независимо дали става въпрос за бой със сянка, удари по боксов чувал или пък работа с партньор - правете го бавно, методично и не бързайте. Изпълнявайте техниката бавно, фокусирайки се върху всяка една малка стъпка, всеки един детайл, за да го шлифовате до максимум. Това е важно както за начинаещи, така и за напреднали.
 

Тренирайте мускулите на торса и на долната част на тялото

 

 
Техниката е основата на ефективното нанасяне на удари - почти всичко останало се таи в железния торс и силните мускули на долната част на тялото - най-вече глутеусите и краката. Те са ключът към всичко друго необходимо за силния удар - сила, издръжливост и експлозивно ротационно движение.

За професионалните бойци ефективните мускули около торса не идват само от коремни преси и натоварване на някой друг уред във фитнес, а от добре подбрани упражнения, които натоварват всеки отделен мускул в торса и долната част на тялото от всеки възможен ъгъл. А тези упражнения трябва да се правят възможно най-често като част от тренировъчния ви процес или пък в края на самата тренировка.
 

 
За бойците изключително важни са коремните мускули, косите коремни мускули и тези на кръста. Добри упражнения в случая са вариациите на планк, които натоварват всички тези мускули едновременно, колелото за коремни мускули, гръбни преси, вариациите на коремни преси, вдигане на крака от вис и др.

За долната част на тялото - плиометрични упражнения, упражненията с пудовка (като например суинг с пудовка) или с медицинска топка като клекове, мъртва тяга или спринтове.


 

Подобрете скоростта си

 
Както вече споменахме ефективния тежък удар се получава тогава, когато боецът успява да генерира възможно най-много сила за възможно най-кратко време. Затова скоростта безусловно играе голяма роля в силните удари. И не само - тя ще ви гарантира, че опонентът ви няма да види какво ще му дойде до главата - което в комбинация с точността и тайминга е ключът към атрактивните нокаути.
 

 
Един от най-ефективните начини за изграждане на скорост е боят със сянка - фокусирайте се върху скоростта, техниката и вкарайте в действие бедрата и краката едновременно. Инвестирайте повечко време в това, така че то да стане част от рутината ви и така ще се пренесе и в уменията ви по време на спаринг или състезание. Друг начин за добра тренировка на скоростта на ръцете е бързата круша или пък бой със сянка с дъмбели или ластици.

Таймингът също е от изключителна важност, в който играе важна роля както скоростта, така и координацията между окото и ръката. В случая имаме перфектен уред за това - Fight Ball.


 

Експлозивност при ротацията

 
След като сте усвоили до съвършенство техниката, силата и скоростта на ударите, следващата цел е надграждането на тези качества. Единствения начин това да стане е като увеличите експлозивността при завъртането на тялото. Именно чрез това движение може да се увеличи силата, която се пренася от вашето тяло към това на опонента. Добре изпълнената ротация, генерирана с експлозивност, скъсява времето, за което ударът да бъде нанесен, а както вече споменахме скоростта е един от главните участници в уравнението.
 

 
Добри упражнения за увеличаване на експлозивността при ротацията са руски туист с медицинска топка, хвърляне на медицинска топка към стената, коремни преси от вис със сгънати коленe, силови крошета по чувал и др.
 

 
Познанията за това как да генерирате доволно сила в ударите си не са всичко в един двубой. Има много други фактори, които трябва да се тренират, за да можете дори да посегнете за удар. Това са точността, прецизността, тайминга, дистанцията и много други. Затова не се фокусирайте само върху подобряване на един аспект, какъвто е силата на удара, макар и да е от голямо значение. Тренирайте така, че да покриете всички аспекти, необходими за това да станете завършен боец.
0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес