Зареждане

Защо трябва да 'активирате' вашите ядки и семена, и как да го направите

Защо трябва да 'активирате' вашите ядки и семена, и как да го направите
Публикувано на: Юли 31, 2016 в 07:00 ч
 
Ядките и семената са пълни с нутриенти, здравословни мазнини и фибри, а ако те вече не са част от вашата диета, определено трябва да ги добавите към нея. Те осигуряват едно лесно, вкусно и задоволително хапване, добавяйки към диетата ви сериозен брой важни нутриенти, които иначе биха липсвали във вашите ястия или смутита.


Извлечете максимума от вашите ядки


Ако имате навика да консумирате печени ядки, съветваме ви да преминете към сурови, изсушени такива. За съжаление, по време на печене, естествените масла на ядките гранясват, а това може да доведе до различни здравословни проблеми. Също така, много компании използват евтини масла за печенето на своите ядки. За да предпазите непокътнати ядките си, без да жертвате и вкусовите им качества, най-добре е да ги купувате сурови и да ги печете сами, ако наистина държите да са печени. Бъдете сигурни обаче, че ги консумирате и възможно най-рано, но с уговорката, че трябва да ги оставите да изстинат преди това!

Защо ядките и семената трябва да бъдат “активирани”?

 

За да се възползвате от достойнствата на ядките, първо трябва да ги накиснете за няколко часа или за през нощта. Този процес се нарича “активиране”.

Ядките и семената съдържат нещо, което се нарича фитинова киселина. Или иначе казано - съдържанието на фосфор в растенията. Тя се свързва с минерали като желязо, цинк, магнезий, калций и манган в храносмилатения тракт, което ги прави и недостъпни за нас. Ако консумираме твърде много фитинова киселина, тогава сме сериозно заплашени от евентуално развиване на дефицит на минерали и последваща остеопороза. Ако ядете по малко ядки оттук-оттам, това вероятно няма да ви афектира, но ако сте човек, който всеки ден консумира по една шепа, тогава сериозно трябва да обмислите да активирате своите ядки.

Някои животни имат фитаза в своите тела - ензимът, който разгражда фитиновата киселина, но за съжаление при хората това не е така. Но за щастие, ние имаме нужните инструменти, с които да пресъздадем този ензим, за да можем ефективно да приемем нутриентите и минералите, които ядките и семената могат да ни предложат. Накисването, покълването и/или ферментирането на нашите ядки и семена спомага за неутрализирането на фитиновата киселина.


Ядките и семената също така съдържат ензимни инхибитори

 

Ензимните инхибитори са нещо естествено, като те предпазват ядките и семената от преждевременното им покълване. В дива среда, ядките и семената могат да останат скрити от нас дълго време, изчаквайки идеалните условия за покълване - топлина и влага. Инхибиторите запушват и общо взето деактивират активната страна на ензима, което е и причината непокълналите ядки да са толкова трудни за храносмилане.

Накисването и активирането на ядките и семената намалява фитиновата киселина и общо взето изключва техните ензимни инхибитори, правейки ензимите достъпни за нас. Накисването на сухите ядки “казва” на ядката, че вече е време тя да покълне.
 

Как да активираме нашите ядки


Ако ядете много ядки, можете да спестите време, активирайки ги в големи партиди, макар и, естествено, да можете да го правите и всеки ден по по-малко, ако предпочитате така.

- Изсипете две чаши от любимите си ядки или семена в голяма купа (изключение правят конопът и чиата, които са годни за консумация и без това)

- Покрийте ядките си с филтрирана вода и добавете 2 ч.л. морска сол. Уверете се, че са напълно потопени във водата.
- Повечето ядки и семена би трябвало да бъдат накиснати за поне 7-12 часа, като изключение прави кашуто, което отнема между 3 и 5 часа. На бадемите пък са нужни между 12 и 14 заса.
- След като ги накиснете, отцедете излишната вода и изплакнете.

- Ако имате изсушител, поставете ядките на стелажите. Ако нямате, можете да използвате тава за курабийки. Поставете я във фурната и бавно изсушете ядките на 65 градуса. Времето за изсушаване варира според самите ядки.

- Когато ядките ви са напълно изсушени, поставете ги в херметичен носител във вашия хладилник. Освен ако не планирате да ги ядете през същия ден, уверете се, че са напълно изсъхнали, иначе ще се развалят.
0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес