Най-големият сайт за бойни спортове

       

10 начина за превенция на рака

10 начина за превенция на рака
Публикувано на: Ноември 30, 2013 в 10:30 ч
Снимка: wikimedia.org
Вие сте млади, здрави и се чудите защо ви е да четете такава статия. Наистина ракът е заболяване, което има тенденция да се проявява в по-късните години от живота на човек, но здравословните навици, които изграждате сега, са най-добрата ви защита след години. Според проучане в САЩ една-трета от най-разпространените форми на рак могат да се избегнат, ако се спазват следните насоки - да се поддържа оптимално тегло, да се правят редовно упражнения, да се използва слънцезащитен крем и да не се пуши.

Ще ви запознаем с 10 съвета, за които е добре да знаете.
 

Бъдете разумни на слънце

 
Независимо дали сте на планина или на море, използвайте защита срещу вредните слънчеви лъчи. Те могат да изгорят кожата ви само за 15 минути дори и при облачни дни, особено когато сте близо до вода, сняг или пясък - това са повърхности, които усилват ултравиолетовите лъчи. Особено опасни са часовите зони между 10 сутринта и 4 следобед, когато лъчите са най-силни и нанасят най-много поражения. Ако не можете да се прикриете с дълги ръкави и панталони, нанасяйте висок фактор от слънцезащитен крем. Търсете такива кремове, които предлагат защита от UVA и UVB лъчи. Не забравяйте да стоите и на сянка или с очила, за да пазите и очите си.
 

Движете се повече

 
Колкото повече се движите, толкова по-добре. Изследванията показват, че 150 минути на седмица от умерено натоварване (бързо ходене) или 75 минути интензивно (кардио с много, много пот) или пък комбинация от двете, помага да се намали риска от рак. Едно от най-големите проучвания напоследък, включващо 17 000 мъже, показва че тренировките във фитнеса намаляват риска от рак на белите дробове или на червата, както и увеличават успеваемостта на преминали лечение от рак на дробовете, червата или простата.

Скорошните проучвания показват, че продължителното стоене - в офиса, пред телевизора или на волана, също увеличават риска от рак, независимо дали тренирате или не.
 

Следете теглото си

 
Отделно от прекараното време в залата, следенето на теглото също е важен фактор при намаляването на риска. Да сте с наднормено тегло или прекалено пълни (с индекс на телесна маса над 25) повишава риска от няколко типа рак, включително на червата, бъбреците, панкреаса, черния дроб и някои типове лимфома или миелом. При това независимо от нивото на активност и диета.

Физическата активност и оптималното тегло играят важна роля в инсулиновата сензитивност, метаболизма на глюкозата и активността на имунната система - фактори които са свързани с рака. Но едното не изключва другото - хора с хора с висок индекс, които тренират и хора с нисък индекс, които не тренират, са по-рискови в сравнение с хора с нисък индекс и редовни упражнения.
 

Повече зеленчуци

 
Колкото повече, толкова по-добре. И колкото по-цветни, още по-добре. Зеленчуците и плодовете са най-добрия източник на антиоксиданти. Това са химикали, които предотвратяват елементите предизвикващи ракови заболявания (свободните радикали) и нанасянето им на вреди на организма. Изследванията тепърва трябва да докажат, че антиоксидантите от хранителните добавки ефективно предотвратяват рак. До тогава експертите са единодушни, че диета с много плодове и зеленчуци е най-добрия начин да подсилите организма си. Може да увеличите приема и на бета-каротен (от моркови, спанак, сладки картофи и зелени чушки), ликопен (от доматите) и ваитамин C (от цитрусовите плодове, броколи, карфиол и чушки), както и витамин Е (от зеленолистните).

Стремете се към две чинии и половина микс от плодове и зеленчуци, независимо дали са пресни, замразени или консервирани.
 

Подбирайте месото

 
От месата се насочете към риби, птици, както и към зърнени култури, вместо червените меса като телешко, агнешко и свинско. Изследванията показват, че наситените мазнини в червените меса са с по-висок рисков фактор за рак, а полу-суровите меса могат да отделят канцерогенни елементи. Според някои учени определени съставки в червеното месо нанасят поражения на червата, които могат да докарат до рак. Ако ядете червено месо, изберете по-постните части и намалете порциите. Избягвайте пърженето на месото, както и варенето.

Полу-готовите меса също е добре да се избягват - всичко което е пушено, преработено, солено (например шунка, бекон, пастърма, салам, кренвирши и т.н.). Добавянето на консерванти също влошава качеството на месото. Хапването на тези месца от време на време не е лошо, но не бива да се прекалява и да стават основни в храненето.
 

Изберете пълнозърнестите храни

 
Вместо рафинираните въглехидрати наблегнете на пълнозърнестите хлебчета, спагети и макарони, овесени изделия, киноа и кафяв ориз. Освен че ви снабдява с много фибри, пълнозърнестите храни са богати на антиоксиданти.
 

Не прегаряйте месата

 
Прекаленото прегаряне при печенето на месата, независимо дали е е свинско, пилешко или риба може да доведе до формирането на хетероциклични амини (HCA). Тези съединения са много рискови за стомаха и червата. Това не означава да избягвате грила, а да не ядете изгоряло и черно месо. Слагайте малко мазнина (олио) на грила и премахвайте изгорелите области. Намалете и температурата на грила и го почиствайте след всяко готвене. Използвайте и марината като оцет или лимон, както и билки с розмарин, мента и др. - всички те намаляват образуването на HCA.
 

По-полека с алкохола

 
Тук не става въпрос за спиране, а за намаляване и умерено консумиране на алкохола. Хората, които не пият редовно имат по-малък риск от заболяване от колкото тези, които пият повече и по-често.

Защо? Натуралното усвояване на алкохола от тялото причинява наранявания на клетките, което увеличава риска от рак. Освен това алкохола ограничава усвояването на витамини, които са с доказано противораково действие като A, C и E.
 

Откажете цигарите

 
Избягвайте тютюна във всякаквите му форми - цигари, лули, дъвчащ, енфие и т.н. Тютюнът съдържа в себе си повече от 7000 химикала, 250 от които е известно, че са вредни, а 13 от тях имат връзка с рака. Пушекът от тютюна пък е опасен както за пушачите, така и за тези около тях. От пушенето е доказано, че се увеличава риска от рак на дробовете, гърлото, устата, бъбреците, пикочния мехур, панкреаса и стомаха.
 

Преглеждайте се редовно

 
Редовните прегледи са хубаво нещо. Особено при мъжете над 50 години трябва да си правят и колоноскопия на всеки 5 години.

Според съветите не лекарите, мъжете над 50 години трябва да се консултират и с лекарите си дали да не си направят изследване за рак на простата, особено ако са имали фамилна история с това заболяване.
0 споделяния
FB Сподели

Свързани Статии

Помогнете на сърцето си за 2 минути

Помогнете на сърцето си за 2 минути
Почивката по време на работен ден може да ви предпази от сърдечен удар. Разходката за около 2 минути всеки 20 минути след хранене може да намали нивата на глюкоза и инсулин.
Статии » март 22, 2012 (0)
цялата статия
Мнения в Facebook