Най-големият сайт за бойни спортове

       

Съвет от експерта: Възстановяване след изкълчване на рамото

Съвет от експерта: Възстановяване след изкълчване на рамото
Публикувано на: Юли 10, 2013 в 15:05 ч
Снимка: wikimedia.org

ВЪПРОС

Претърпях задна луксация на лявото рамо. Въпросът ми е как трябва да подходя сега като тренировка, за да заздравя всички връзки, сухожилия и мускули на рамото, за да продължа активно състезателната си дейност (тренирам кикбокс)?
Mako, Пловдив

 

Отговор НА ЕКСПЕРТ

авицена

Георги Петров е кинезитерапевт и ортезист, част от екипа на Ортоцентър 1 - Ортотех. Завършил е кинезитерапия в НСА "Васил Левски", както и курсове по мануална терапия. Специалист в ортотиката, с интереси в рехабилитацията на гръбначно-мозъчни травми и спортна кинезитерапия.

За контакти: ул. "Константин Иречек" 1, гр. София
Телефон: 089 793 3982

Здравейте,
темата за рамото е много важна, затова ще спомена някои важни неща, които трябва да се имат предвид от трениращите бойни изкуства. Както всички знаете раменната става е най-подвижната става в човешкото тяло. Тази подвижност обаче е за сметка на стабилността на ставата, която се осигурява предимно от мекотъканни структури. Ще ги опиша накратко, но е добре да отворите някоя анатомична схема на раменната става, каквито има много в Интернет, за да придобиете по-добра представа:
  • лабрум гленоидале - това представлява хрущялна устна, която е захваната за тази част от лопатката (кавитас гленоидалис), която контактува с главата на раменната кост. Целта на тази структура е да увеличи "вдлъбнатината" в която се движи въпросната глава. При луксация, лабрума често се поврежда, което значително нарушава механиката на ставата.
  • ставна капсула - всяка става си има капсула, която обгръща тези части от двете кости, които образуват ставата. При луксация на раменната става тази капсула се скъсва и главата на раменната кост излиза извън ставата.
  • лигаменти - те са доста, обгръщат ставата и придават механична здравина, а освен това и техните проприорецептори (различни видове нервни окончания) отговарят за това, главния мозък да има информация за позицията на ставата. При луксация някои от лигаментите могат да се повредят, при което намалява здравината и секва сетивната информация.
  • мускулни сухожилия - особено важни са тези, от т.нар. ротаторен маншон - това са мускулите, които въртят раменната кост спрямо надлъжната й ос. Тези мускулни сухожилия обхващат ставата по такъв начин, че притискат главата на раменната кост към кавитас гленоидалис и контролират нейното плъзгане при различните движения. Освен това ротаторния маншон играе голяма роля за стабилността на ставата.
Написах всичко това, за да се разбере, защо е от изключителна важност да сте сигурен, че всички тези структури са здрави. Например ако има разкъсан лабрум, механиката на ставата ще е нарушена и високата физическа активност бързо ще я повреди. Ако капсулата е пробита, това е предпоставка главата на раменната кост да излиза и да се получи т.нар. хабитуална луксация, т.е често да ви се изважда рамото и т.н. Затова преди да се пристъпи към рехабилитация и нормални тренировки, е хубаво да се консултирате с Вашия ортопед относно състоянието на ставата.
 
При рехабилитацията на ставата са важни няколко неща:
 
1.Скапуло-хумерален ритъм - с този сложен израз се нарича синхрона на движение между лопатката (скапула) и раменната кост (хумерос) при повдигане на ръката. Този синхрон е изключително важен за "здравето" на раменната става, зависи от голяма част от мускулите в раменната област и често се нарушава след имобилизация (както най-вероятно е лекувана Вашата луксация). За неговото възстановяване е необходим квалифициран (разбирайте достатъчно разбиращ) кинезитерапевт. Той трябва да анализира начина по който си движите рамото, да определи кое не е наред и да състави съответната програма от упражнения, които да оправят скапуло-хумералния ритъм.
 
2. Аксесорна подвижност - още един важен термин. Аксесорната подвижност е тази подвижност, която се наблюдава вътре в ставата. Например, когато повдигате ръката си настрани, главата на раменната кост се плъзга надолу. Когато е имало травма на някоя част от ставата, или ставата е била имобилизирана за дълго време, тази подвижност се променя. Ако останат разкъсано структури тя се увеличава, което лесно може да доведе до повреда и на останалите иначе здрави структури. Ако се получат сраствания между структурите на ставата или "скъсяване" на ставната капсула от имобилизацията, се получава намалена подвижност и съответно болка и намален обем на движение. Аксесорната подвижност също трябва да се изследва и възстанови от квалифициран кинезитерапевт.
 
3.Ако горните две "неща" са ОК, идва ред на упражненията. В ситуацията със задна луксация, трябва да се работи за мускулатурата, която е от задната страна на ставата - задната част на делтоидния мускул и външните ротатори на раменната става. Има много методики, които могат да се използват. Аз избрах в линковете отдолу да ви насоча към някои по-прости упражнения, които могат да се включат към ОФП-то, когато целта е връщане към пълно спортно натоварване:
 
 
От долното видео използвайте само упражненията за външна ротация. Вътрешната ротация се включва когато е сигурно, че сте на 100 процента възстановен.
 
 
Естествено най-добре е да се консултирате със специалист, който да Ви измисли индивидуална тренировъчна програма съобразена с Вашата конкретна ситуация.
 
Когато се възстановите напълно променете тренировъчната си програма така, че да няма мускули, които да бъдат тренирани преимуществено. С други думи - балансирайте. Това е важно, защото ако някои мускули са прекалено силни, това означава, че други (най-често техните антагонисти) са прекалено слаби. А това води до травми.
 
Надявам се четивото е било интересно и разбираемо.

Поздрав,
Георги Петров
Изпратете вашето запитване към наш експерт в дадена област.
0 споделяния
FB Сподели

Свързани Статии

Какво да правим като си ударим главата?

Какво да правим като си ударим главата?
Да удариш с глава топката или пък да си удариш главата в гредата на вратата по време на мач може и да не нищо особено.
Статии » март 2, 2019 (0)
цялата статия

По-широки рамене само за 15 минути

По-широки рамене само за 15 минути
В тази статия ще ви запознаем с една тренировка, чиито фокус е насочен върху раменете.
Статии » ноември 13, 2015 (0)
цялата статия
Мнения в Facebook