Най-големият сайт за бойни спортове

       

Съвет от експерта: Рехабилитация на проблемни китки

Съвет от експерта: Рехабилитация на проблемни китки
Публикувано на: Август 16, 2013 в 11:47 ч
Снимка: wikimedia.org

ВЪПРОС

Имам проблем с китките и с дланта. Проблемът с китките се изявява примерно при опит ходена на ръце, лицеви опори и тн. Проблемът с дланта ми е при повече килограми на лежанката примерно... остра болка и схващане. Правя хубава загрявка и не знам на какво се дължи. Ако ми кажете упражнение или друго, ще се радвам на всичко.
Георги Георгиев, София

 

Отговор НА ЕКСПЕРТ

авицена

Георги Петров е кинезитерапевт и ортезист, част от екипа на Ортоцентър 1 - Ортотех. Завършил е кинезитерапия в НСА "Васил Левски", както и курсове по мануална терапия. Специалист в ортотиката, с интереси в рехабилитацията на гръбначно-мозъчни травми и спортна кинезитерапия.

За контакти: ул. "Константин Иречек" 1, гр. София
Телефон: 089 793 3982

На първо място бих Ви посъветвал да отидете на ортопед, по възможност ръчен хирург, за да отхвърлите вероятността  проблемите Ви да се дължат на някакъв вид травма от пренатоварване. При такива случаи могат да са пострадали най-различни структури - сухужилията на мускулите, лигаментчетата, които свързват множеството костици, които изграждат китката, триъгълния фиброхрущялен комплекс (наричан още "менискуса на китката") и тн. За да се разбере какво е точно е необходимо да се направят рентгенови снимки в различни позиции и проекции на китката и да се тества подвижността в на различни анатомични елементи, които я изграждат. Лечението в болшинството от случаи на такива травми е консервативно и следва стандартния алгоритъм - покой, лед, противовъзпалителни медикаменти, физиотерапия, внимателна и навреме включена кинезитерапия. Ако случая се окаже такъв, бих могъл да Ви дам и по-точни насоки какво да правите.
 
Ако обаче се окаже, че структурно ръцете и китките Ви са наред, тогава трябва да се търси причината в някакъв механичен проблем, който се проявява само при специфичните упражнения, които Ви причиняват болка. Между другото описанието, което сте дали много прилича на нещо такова. Нека анализираме описаните от Вас упражнения - и при ходенето на ръце, и при лицевите опори, и при вдигането от лежанка, китката трябва да застане в максимална или почти максимална екстензия (90 градуса спрямо предмишницата). Това означава че структурите разположени по дланната повърхност на китката (мускули, техните фасции, сухожилия, лигаменти  тн.)  се обтягат и ако те са скъсени и нямат достатъчно подвижност, това обтягане (което е с голяма сила) може да причинява острата болка и схващане (което е донякъде защитен механизъм). Именно това е най-честата причина за болки в китката при спортисти изпълняващи подобни движения (например гимнастици) и ми се струва, че е твърде вероятно и при Вас това да е проблема. Причините за такива скъсявания не са съвсем ясни, но се свързват с особеностите на начина по който живеят съвременните хора - повечето дейности извършвани от съвременния човек изискват китките и пръстите да са свити (компютри, шофиране, постоянно цъкане по таблети и смартфони и тн). Имайте предвид, че такива скъсявания могат да се проявяват само при крайни обеми  на движение и ако не ги използва в ежедневието си, човек може дори да не подозира за тях.
 
Начина да се реши такъв проблем е да се обърнеспециално внимание на скъсените структури. Трябва да отделите време, най-добре всеки ден, за да правите масаж и стречинг на китките си. Ако е необходимо дайте си малко почивка от ходенето на ръце и лицевите опори, за да може ако има увреди по тъканите те да се възстановят и ефекта от масажа и стречинга да се прояви. За да разберете как точно се правят масажа и стречинга Ви препоръчвам да изгледате следните две клипчета:
 
 
 
Действайте внимателно. Не бива да си причинявате болка, освен лек дискомфорт, който дори повечето хора описват като "приятен". Действайте търпеливо - добрите резултати, както и във спорта, идват с постоянство. Показаните техники няма да Ви причинят вреда, дори и ако се окаже, че причината за страданието Ви не е скъсяване.
 
Ще се радвам да споделите резултата ако решите да пробвате съвета ми, но отново Ви съветвам да не подценявате и консултацията с лекар.
 
Надявам се насоките ми да са били полезни и да намерите точното решение на проблема си.
 
Поздрав,
Георги Петров
Изпратете вашето запитване към наш експерт в дадена област.
0 споделяния
FB Сподели

Свързани Статии

Да останем здрави и без травми тази зима

Да останем здрави и без травми тази зима
След като зимата вече наближава и поддържайки телата си и през този сезон, нелека е задача да останем здрави и без травми.
Статии » ноември 15, 2012 (0)
цялата статия

Травми в ставите при кикбокса

Травми в ставите при кикбокса
Травмите в ставите при кикбокса могат условно да се разделят на два типа - хронични и от претоварване.
Статии » ноември 30, 2014 (0)
цялата статия
Мнения в Facebook