Зареждане

5 причини да приемаш пробиотици, ако тренираш

5 причини да приемаш пробиотици, ако тренираш
Публикувано на: Май 2, 2020 в 13:30 ч
Ако си атлет или се превръщаш в най-жестокия воин само през уикенда, при всяко положение ще ти бъде от полза да се запознаеш с положителните ефекти, които можеш да усетиш, обогатявайки диетата си с пробиотици.

Пробиотиците вече са едно от тези неща, за които всички знаем, че е хубаво да се правят (в случая - да се приемат), но никой реално не ги прави. Но ако професията или ежедневието ти зависят от физическото ти благосъстояние, в твой интерес ще бъде да ги приемеш по-насериозно.

Пробиотиците не само поддържат ежедневно здравето, но и са изключително важни за храненето при атлеетите. Пробиотиците контролират енергията, имунната система и физическите способности. Редица проучвания доказват, че голяма част от болестите започват в корема, което би накарало всеки атлет да следи зза правилния състав от бактерии в своя организъм.

Всеки физически активен човек, без значение дали се готви за Олимпиадата или просто тича сутрин, е препоръчително да обръща сериозно внимание на своето здраве. И всичко започва в коремната област.


Пробиотиците и ферментиралите храни са най-добрият начин да подкрепиш здравословните бактерии в червата. Тъй като атлетите зависят до голяма степен от физическите си способности и имунната си система, за тях е препоръчително да приемат пробиотици ежедневно.

Ето и пет причини защо атлетите трябва да приемат пробиотици.
 

Подобряват здравето на стомаха и червата


 
В корема се крие центърът на здравословното ти състояние. Ако има някакъв проблем в тази област, ще го усетиш и във физическото си представяне. Причината е, че имунната система е пряко свързана със силата на мембраните, заобикалящи стомашно-чревния тракт.

Увреди ли се стената на червата, тя може да започне да пропуска, което да доведе до отделянето на вренни токсини в кръвта. Иммунната система реагира с възпаления на този процес, като те предвещават редица други усложнения.

Клиничния опит показва, че пробиотиците действат изключително благоприятно на състоянието на червата при атлетите, които се нуждаят от по-голяма издръжливост.

Проучванията с пробиотици, сред които L. acidophilus, B. lactis, и B. bifidum, показват значителни подобрения при симптоми на редица заболявания и понижават риска от развиването на устойчивата на антибиотици бактерия ентерококи.

Пробиотиците също спомагат за контрола на зловредните бактерии и гъбички. Разнообразието от микроорганизми в телата ни е наистина голямо, но част от тях могат да доведат до сериозни здравни усложнения.

Предпазват от инфекции в дихателния тракт

Инфекциите в горната част на дихателния тракт са сред най-разпространените заболявания сред атлетите. Те могат да окажат негавитен ефект върху здравето и представянето им, особено в по-тежки тренировъчни периоди. Бегачите на дълги разстояния, например, често страдат от такива инфекции в дните след състезание.

В такива моменти пробиотиците могат да бъдат изключително добра стратегия за поддържането на имунната система и намаляването на риска от разболяване.

Проучванията с елитни атлети показват, че има повишен риск от такива респираторни инфекции сред хората с по-ниски нива на IgA - антитяло, което играе ключова роля за имунната функция на мембраните. Ниските нива са по-вероятни в периоди на по-тежки тренировки.

Когато атлетите обаче започнели да приемат пробиотици с различни разновидности на Lactobacillus, рискът от инфекции спаднал. Едно проучване дори доказва, че атлетите, които взимали L. casei само в продължение на 8 седмици, имали по-малко случаи на респираторни инфекции, с по-леки и кратки симптоми. Друго изследване демонстрира, че приемането на L. fermentum в продължение на един месец съкращава инфекциите и олекотява симптомите при бегачите на дълги разстояния.

Пробиотиците понижават възпаленията

Обикновено здравите атлети не изпитват кой знае какви възпаления, освен при контузия. Въпреки всичко обаче, има проучвания, които показват, че възпаленията могат да се развият във времето и да доведат до влошаване на здравето и по-ниска физзическа активност, с по-висока вероятност от хронични възпаления - сърдечни и психически заболявания са също вероятни.

Един от биомаркерите за систематични възпаления е серумът C-reactive protein (CRP), който се забелязва в големи количества при състояния като диабет, висок холестерол, високо кръвно налягане и затлъстяване на сърцето.


Наскорошно проучване показза,, че пробиотиците могат да спомогнат за понижаването на нивата на CRP. Причината за това се крие в начина, по който пробиотичните бактерии понижават възпаленията, укрепвайки мембраната на червата. Като бонус ефект, пробиотиците също увеличават количествата на къси масни киселини, които също имат противовъзпалителни свойства.

Повишават енергията и издръжливостта

 
Чревната микробиота може да окаже важна роля върху контролирането на оксидиращия стрес и възпаленията, както и върху подобряването нна метаболизма и изразходването на енергия. Изключително важно след тежка тренировка.

Наскорошно проучване разглежда чревната микробиота сред елитни ръгби играчи и обикновени мъже в добро здраве. Това, което забелязали ученните било, че ръгби играчите имали по-малко нездравословни бактерии и повече здравословни в организма, в сравнение с другата група.

След направени няколко тренировки, микробиотата на двете групи била анализирана отново. Учените открили, че по-честите тренировки водели до по-голямо разнообразие от бактериални видове в червата - следователно и по-добро здраве и повече енергия.

Други изследователи също отбелязват важността на здравия микробиом за енергията и издръжливостта. Като за начало, добрите баткерии комуникират с редица клетки в тялото, за да контролират нивата на  кръвната ззахар, което води и до разликите в енергийните нива. Пробиотичните бактерии произвеждат B-витамини, които са от изключително значение за генерирането на енергия.

Подобряват усвояването на нутриенти

Атлетите, които тренират интензивнно се нуждаят и от стабилни източници на нутриенти. Както при всеки друг, и при атлетите има различни стратегии на хранене, които да повлияят физическото състояние.

Много професионални атлети имат персонализирани хранителни планове, за да оптимизират здравето и състава на тялото си, както и физическите си способности. Тези планове включват хранителни препоръки въз основа на гинетичния профил и тренировъчния режим на всеки човек индивидуално. Разбира се, нито една диета не би имала смисъл, ако атлетът не усвоява правилно веществата.

Пробиотиците са ключови за правилното усвояване на така важните нутриенти. Елементарно е - когато червата функционират оптимално, усвояваш по-добре хранителните вещества, които приемах с храната. А това води и до подобряване на цялостното ти състояние - включително и до повишаване на енергията.

Здравата чревна микробиота произвежда сосбтвени езими, които подпомагат усвояването на веществата. Доказателства, че пробиотиците и пребиотиците подобряват усвоявването на нутриентите също растат с всеки изминал ден.

Сред най-важните нутриенти при атлетите са калцият и желязото, които са ключови за правилното възстановяване на клетките. Едно проучване сред жените показва, че усвояването на желязо се подобрява значително след приемането  на пробиотици с Lactobacillus plantarum.

Допълнителен положителен ефект, които ще изпиташ от пробиотиците е и  повишаването на масните киселини, кооето води до понижаване на pH нивата в червата. Ключов процес, който позволява по-доброто разграждане на минералите и стимулира функцията на чревните клетки.

0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес