Най-големият сайт за бойни спортове

       

Четири основни принципа на самозащитата

Четири основни принципа на самозащитата
Публикувано на: Юли 30, 2008 в 17:34 ч

Много школи по бойни изкуства изискват учениците им да използват основните техники и принципи, които са научили и на база тях,  да създадат своя собствена рутина в действията си при самозащита. Целта е това да помогне на ученика да се научи да комбинира тези техники и да ги упражнява при различни ситуации, в различна среда и срещу различни противници. Докато рутината или практиката могат да симулират ситуация на нужда от  реална самозащита, те наистина помагат на ученика да разбере по-добре целта и предназначението на техниката, и това как могат да бъдат свързани заедно за постигане на различни цели. Рутината при самозащита, спаринга и практиката на основната техническа форма е най-добрата възможна тренировъчна комбинация, която да Ви подготви за реални ситуации.

“Четирите основни принципа” на рутината при самозащита са написани от Сисък Майк Еванс. Майк Еванс е главен инструктор на "Медфорд" - клон в Ню Йорк на "ШаоЛин Kунг-Фу Студия". Повече от десетилетие, той е бил ученик на "ШаоЛин Лоън Систем".

Когато завършвате вашата подготовка, все повече и повече, отговорността се възлага  на Вас за да интегрирате и възприемате това, което сте научили, в самия характер на вашето присъствие. Един от основните начини, по който ние тестваме тази трансформация е възлагайки на учениците да създадът рутина при самозащита за техния тест за ранг.
 

Докато истинската самозащита е нещо, което трябва да става непринудено в отговор на принципна ситуация, тази част от вашия тест Ви позволява да изразите вашата индивидуалност чрез приложението на материала който сте научили (усвоили).
Когато преценяваме самозащитата, ние търсим много специфични неща, включвайки ефективност, реалност, контрол и придържането към догмите на системата. Този последен компонент е измамен.

 

Много ученици стигат до крайности: от опита си да не наранят, своя противник, до опита си, направо да го убият. Докато ние, сме предимно пацифистка система, трябва да помним това, че ако решението е било взето за да се защитим, тогава трябва да изпълним това решение по най-добрия за нашите способности начин, като същевременно с това приемаме, възможно най-минимално количество нараняване, необходимо за довеждане на нещата до край.

 

Един от тренировъчните мнемонични методи които аз използвам, когато преподам ефективна самозащита, е този на "четирите основни принципа". Това са четирите елемента, които трябва да бъдат възприети при всяка техника за самозащита, която Вие използвате.

 

Позволете ми да "разчупя" това за вас:

 

Атака (Нападение)

Ако няма никакво нападение, тогава няма никаква причина за самозащита. Виковете, крещенето и напатките или нагрубяването отправени по ваш адрес, не са физическо нападение и затова не заслужават физически отговор. От друга страна, когато създаваме рутина при самозащита, се грижим нападенията да бъдат реалистични... не просто, някой да замахне с ръка и ние да наречем това удар.

 

Блокиране (Блок)

Този елемент включва не само блок (блокиране), но и движения, като приклякане, париране, и всичко останало, което ще Ви помогне да избегнете удар насочен срещу вас. Ако вие нямате тези елементи във вашата рутина, тогава просто сте загазили, защото ще бъдете ударени!

 

Контра / Контрол

Веднъж осъзнали нападението (атаката) и избягвайки или спирайки удара насочен срещу вас, е време да поемете контрола над ситуацията. Той включва всичко от промяна на вашата позиция до буквално замайване на вашият опонет. Контрола в действителност означава, че вие сте във върховна, определяща позиция, която може да минава през точен и мощен удар, заключване (ключ), хвърляне, или най-просто казано, вие сте поставили себе си в контролираща физическа позиция (включително зад вашия опонент).

 

Възпиране

В общи линии под "възпиране" се има предвид да попречите на вашия опонент, да ви нападне отново, като го доведете до състояние да се предаде, прилагайки му заключваща техника (ключ), или довеждайки го до физическа неспособност (като му счупите крака, например) или да използвате друг различен начин / метод на възпиране. Много студенти пропускат тази част или просто не са сигурни как точно да го направят. Ако вие сте преминали през целия набор от блокиране, прилагане на контра мерки и контрол над ситуацията, а това все още не е спряло и обезкуражило нападателя и той все така продължава, значи не сте направили нищо друго, освен това, че сте го ядосали повече. Не всяка техника за самозащита непременно свършва с просване на вашия опонент на земята, но това е добра идея, особено когато вие оставате изправени.

 

И така запомнете, че трябва да сте сигурни в това, вашата техника за самозащита, да съдържа всичките четири основни принципа. Ако са по-малко, вие най-вероятно няма да сте ефективни, а ако са повече, то вие вероятно целите да се перчите (което е срещу скромното естество на това, към което се стремим, и на това да можем да бъдем ефективни в реална ситуация). И ако вие забележите, че вашите техники не работят, дръжте отворен ума си, осъзнавайки грешки си и учейки се от тях. Само коригирайки се сами, можем да се справим по-добре.
 

Източник: Sisuk Mike Evans

Превод: MMA Bulgaria

0 споделяния
FB Сподели
Мнения в Facebook