Зареждане

Калций за здрави кости

Калций за здрави кости
Публикувано на: Юли 11, 2008 в 14:27 ч
Снимка: pixabay.com

Калцият е незаменим минерал и необходим регулатор на физиологичните функции на клетките и организма. По застъпеност сред минералите той е на първо място. Тялото на възрастен човек съдържа "1,5-2% калций, 99 % от който се съдържат в костите, а 1 % - в извънклетъчните пространства и меките тъкани. Метаболизмът на калция става под строгия контрол на витамин D и хормоните. Тъй като организмът не е в състояние да произвежда минерали какъвто е калцият, необходимо е той да бъде осигурен чрез храната или добавки към нея. Препоръчителната дневна доза е 800 мг. Когато съдържанието му в организма е по-малко от ежедневните нужди, то трябва да се компенсира в телесните течност от неговия резервоар - костите. Затова е особено важно да постигнете възможно по-голяма костна маса. Костното вещество се натрупва в периода на детството, а между 20-та и 30-та година от живота се постига така наречената максимална маса. Така че още от най-ранна младост трябва да се ядат богати на калций храни, да се практикуват физически занимания, допринасящи за създаването на костна маса и се стимулира метаболизмът на костите като се поддържа равновесие между разграждането и създаването на костна маса.

Защо е важен калцият?
Калцият участва в много жизнено важни процеси в човешкия организъм. Освен че е необходим за строежа на костите и зъбите, за делението и растежа на клетките, тон е важен и в процесите на контракция на мускулите. Калцият участва в регулирането на пропускливостта на клетъчната мембрана, отделянето на хормони като инсулин и е важен за правилната сърдечна дейност. Той е особено необходим за съсирването на кръвта и пренасянето на нервните импулси. Известно е, че калцият е полезен и при различни алергични състояния. Организмът трябва да си набавя този минерал през целия живот.

Дневните нужди от калций зависят от възрастта на човека:
• деца 801 мг младежи 1200 мг
• жени в репродуктивна възраст 800 мг
• бременни и кърмачки 1200 мг
• жени в пост-менопауза 1500 мг
• мъже 1000 мг

Чрез правилното хранене внасяме в организма си около 800 мг калций на ден. Йоните на калция се абсорбират в тънкото черво, а за по-доброто им абсорбираме допринася витамина D. Равновесието на калция в организма се поддържа чрез абсорбция, както и чрез отделяне с урината и изпражненията. Нуждите ни се увеличават по време на бременност и кърмене, при остеопороза и зарастване на кости, във фази на растеж и развитие, при засилена физическа дейност и в периода на старост.

Кога ни липсва достатъчно калций?
Причините за липсата на калций са недостатъчното му внасяне заедно с храната или засилени нужди, особено по време на бременност и кърмене. При липсата му в организма се явяват:

• остеопороза
• свръхчувствителност на нервната система (раздразнителност, нервност)
• мускулни спазми
• нарушения в работата на сърцето (сърцебиене)

Колкото и да се стремим да си осигурим с правилно хранене достатъчни количества калций за всички процеси в организма, понякога това е невъзможно. Всъщност дори някои нормални съставки на храната пречат за абсорбирането на калция, докато пък други увеличават неговото отделяне, така че дневните нужди не могат да се задоволят чрез храната. Допълнителното приемане на калций е много полезно, особено в случаите когато организмът не може да си го набави изцяло от храната (оскъдно хранене, непоносимост към мляко и млечни продукти, висок холестерол или затлъстяване), или пък когато нуждите са завишени. Доказано е, че приемането на минерала намалява губенето на костна маса и честите счупвания на костите при хората в напреднала възраст. Най-новите изследвания показват, че засиленият прием на калций има защитно действие за костите. Калцият също така има неоценимо значение при терапията на напреднала остеопороза.

КАЛЦИЯТ е важен за строежа на костите и зъбите, необходим е за затягането на мускулите и съсирването на кръвта. Липсата му особено добре се забелязва при бременните жени. В такива случаи количествата, приети с храната не са достатъчни. По време на кърменето детето поема от майката до 0,4 г калций дневно. Така наречената английска болест или меки кости (рахит и остеопороза) са типични болести, предизвикани от липсата на калций.

КАЛЦИЯТ (Са) е най-широко застъпеният минерал в нашето тяло, той е пазачът на нашите кости. Той играе значителна роля и за функционирането на мускулната тъкан, и особено мускулите на сърцето, важен е за пренасянето на нервните импулси, за поддържането на киселинно-основния баланс, за съсирването на кръвта и правилната работа на сърцето. Липсата на калций води до остеопороза, болки и спазми в мускулите и костите, безсъние, безпокойство, депресия, неправилна сърдечна дейност. Увеличени нужди от калций се наблюдават в периода на растеж, бременност, кърмене а с остаряването тези нужди нарастват, тъй като намалява способността на организма да го абсорбира от храносмилателния тракт. Степента на усвояемост на калция е в пряка зависимост от магнезия, като съотношението винаги е 2:1. Увеличаване нивото на калция се забелязва при камъни в бъбреците и при хора с увеличени функции на щитовидната жлеза. При травми на мозъка, черепа и хепатит с алкохолна етиология стойностите на калция също са завишени. Увеличеното ниво на калций в косъма е показател за засиленото му присъствие в организма, което от своя страна сочи, че увеличената му подвижност може да доведе до рискови или дефицитни състояния. Тогава трябва да се изследва опасността от поява на остеопороза (чрез дензитометрия). Неадекватното хранене, болестите на щитовидната жлеза, прекомерното натрупване на фосфор, олово, кобалт, магнезий, цинк, желязо, калий, натрий, меката вода, липсата на витамин D, бременността, кърменето, диуретичните средства са сред причинителите на липсата на калций в организма.

 

0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес