Зареждане

5 бодибилдинг легенди, които промениха тренировките завинаги

5 бодибилдинг легенди, които промениха тренировките завинаги
Публикувано на: Юли 21, 2019 в 20:23 ч
Бидибилдингът е като всеки друг спорт, който гледаме дори и за развлеченине. Шампионите и елитните атлети се променят, както и посоката, в която се развива спортът.

Баскетболът е добър пример как се случват нещата.

През 80-те, Magic Johnson беше може би най-популярният баскетболист и всички се опитваха да играят като него. После Michael Jordan започна да вкарва и всички деца започнаха да мечтаят някой ден да летят като ннего. Сега Stephen Curry вкарва даже от другия край на игрището и всичко се превърна в игра на тройки.

През годините бодибилдингът също претърпява подобни промени, и то не само в начина, по който изглеждат атлетите.

Начинът, по който тренираме в залата, също до голяма степен се влияе от най-добрите в сферата.

Но нека разгледаме 5-те легенди, които са повлияли най-сериозно до момента на тренировките ни. Започваме с не кой, да е…

Arnold Schwarzenegger


Седемкратният Mr. Olympia направи тренирането готино с програмата си Pumping Iron, но го споменаваме тук конкретно заради начина, по който се подготвяше за състезания - със суперсетове, комбиниращи две упражнения от противоположни мускулни групи.

Идеята е, че извършвайки двете упражнения непосредствено едно след друго, без почивкаа, то ще подобри значително издръжливостта и силата си, вдигайки и пулса си. А това са нещата, които му позволяват да става все по-жилав.

Друга теория гласи, че тренирайки по този начин, той изпраща обогатена кръв към дадена част от тялото си, тъй като натоварваа мускулите в нея. Разбира се, резултатите не се нуждаят от коментар.



Най-популярните му суперсетове бяха за гърди и гръб, както и за бицепс и трицепс. Със сигурност си виждал някой да тренира така в залата. Този метод не само съкращава необходимото време, но и напомпването, което предизвикваш, може да бъде наистина задоволяващо. Ако не вярваш, само се разрови из социалните мрежи.
 

Lee Haney


Lee Hany не само счупи рекорда на Arnold, спечелвайки 8 поредни Mr. Olypmia титли, но и също се превърннаа в икона, поставяна на корицата нна водещи списания. През 80-те също се появава много по телевизията - има свое предаване по ESPN, а и снима домашни клипчета. Дори тренира с топ звездите от кеча понякога.

Цялата тази популярност даде свобода на Haney да разпространи методите си, базирани на идеята “стимулирай, не разрушавай”. Той тренира с големи тежести, но никога до отказ. Също никога не дава абсолютно всичко от себе си и не се опитва да вдигне максимума с едно повторение. Подобни подвизи въобще не са му фокус, защото се различават от бодибилдърските мму цели.

Haney по-скоро би тренирал с повече повторения, за да подобри хипертрофния си потенциал, а и да оформи мускулите си. Като не тренира до отказ той също минимизира и риска от травми, запазвайки здравето си.



Haney вярва, че всичко това се отплаща, защото неведнъж през годините е споменавал колко добре се чувства и как не изпитва болките, присъщи на много от колегите му шампиони.  Като цяло, има логика, а методиката му е доказанна и от по-нататъшни шампионни като Dexter Jackson и Phil Heath. Може би това е и причината да има по-възрастни хора, започнали да тренират по негово времем, които все още продължават да блъскат неуморно.

Dorian Yates


Навлизайки в 90-те, вече имаме нова икона, със съвсем различен подход от легендите преди него. Dorian Yates идва от Англия и само за няколко години като професионалист той се издига до върха. Бързият му успех кара множество фенове да се чудят как точно поддържа фигурата си, защото определено не била като на предните шампиони.

Yates тренира на обикновени серии, но прави нещата по свой си начин. Той залага на високоинтензивните тренировки (HIT) - програмата му е известна като Blood and Guts и не е за хора със слаби сърца. За разлика от метода на Haney, Yates прави по 1-2 серии и вдига от отказ, като доизцежда с повторения с асистенция, частични повторения, drop set-ове и задържания в края на серията. Крайната цел е тотално изтощаване на мускулите.



Вместо да отделя много време на тренировките, Yates приключва със залата само за 45 минути. Заради економичността откъм време и завидните резултати, които носи, програмата набързо става любима на мнозина по света.

Все пак, критици също не липсват - при този начин на трениране, рискът от контузии бил много по-висок. Дори самият Yates се оттегля заради травма. Затова препоръзваме да тренирате винаги с едно на ум.
 

Ronnie Coleman


С преминаването на света в новото хилядолетие се появява и може би един от най-легендарните шампиоин. По това време всички започват да гледат видеата на Ronnie Coleman заради зависните му размери и тежестите, с които тренира.

Подходът му не е съвсем революционен - той тренира с големи тежести и около 10-15 повторенния. Той също се уповава на по-елементарни упражнения, като вдигане от лежанка, гребане с дъмбели, клекове и пр. Новото при него е, че за лежанката използва 100-килограмови дъмбели, 400 килограма за мъртвата тяга и клековете и над 1 тон на пресата за крака.



Разбира се, последователите му започват веднага да тренират с възможно най-големите тежести - дори и само за по 1-2 повторения. Но това не им пречи да се сравняват с Coleman, викайки “yeah, buddy” и “light weight, baby”. Така че може да се каже, че Coleman сериозно е повлиял на фитнес културата - дори и върху начина, по който говорим в залата.

Към днешна дата, Coleman се възстановява от няколко операции и въпреки че далеч не е толкова голям, колкото преди, видеата от пиковите му моменти все още се гледат от мнозина.

Jay Cutler


Cutler е най-големият опонент на Coleman и с течение на времето успява да се добере и до титлата. Първоначално прибягва до по-базови упражнения, но с развиването на тялото му се променя и начинът, по който тренира. Той не е първият, който да използва уреди, но може да се каже, че ги популяризира, разкривайки ползите от тях. Cutler като цяло залага на тях повече, отколкото на свободните тежести.



Като цяло, не се страхува също да използва уредите по различен от първоначално предвидения начинн. Ако видиш някой да стои наобратно на раменната преса, например, най-вероятно Jay стои зад цялата работа. Той също променя и до известна степен позицията си, за да тренира по различен начинн мускулите. Това безспорно преобразява спорта, като и до ден дннешен някои звезди се опитват да прилагат методиката на Cutler.
0 споделяния
  Сподели
Мнения в Facebook

Последни новини

Оферта на деня

Горещи Новини

Видео

Най-четени статии днес