Най-големият сайт за бойни спортове

       

Маргарин, масло, олио

Маргарин, масло, олио
Публикувано на: Юли 11, 2008 в 14:15 ч

Често пъти грешим при подбора на основни продукти, с които готвим или овкусяваме блюдата. Нека се опитаме да внесем яснота в това отношение.
Мнозина се ограничават в консумацията на мазнини и растителни масла. Други пък се страхуват да прекаляват с мазното, за да не покачат нормалните стойности на холестерола в организма си. Време е да се отървем от някои предразсъдъци и заблуди по отношение на кравето масло, маргарина и различните видове олио.

Растителните мазнини са за предпочитане пред животинските
И вярно, и невярно

Първите са източник на ненаситени мастни киселини и изобилстват с витамин Е, който е враг № 1 на свободните радикали. Докато вторите доставят на организма наситени мастни киселини и холестерол, който не влияе благоприятно на артериите. Животинските мазнини обаче са ценни заради богатото съдържание на витамин А - с доказан положителен ефект върху зрението и лигавиците. Затова не може да се направи категоричният извод, че всички растителни мазнина са здравословни, а всички животински - не. Кокосовото олио, например, при все растителния си произход, съдържа почти два пъти повече наситени мастни киселини в сравнение с кравето масло.


Маслото е по-нездравословно и по-калорично от олиото
Не е вярно
Кравето масло е отличен доставчик на витамин А и при условие, че се консумира в сурово състояние, е лесносмилаемо. Ако се подложи на термична обработка, то губи водата от съдържанието си и съответно се превръща в тежък за храносмилането продукт. 100 г краве масло съдържа 758 ккал - с цели 150 ккал по-малко от олиото.

Растителните мазнини са висококачествени
И вярно, и невярно
Важи само ако става дума за висококачествени видове олио (зехтин или соево), които не са били подложени на хидрогениране. Бисквитите и други сладкарски продукти, които се предлагат в индустриални количества, от съображение за икономия се приготвят с недотам полезни и качествени растителни мазнини. Да не кажем - дори вредни. На етикета на такива сладкарски продукти обикновено четем „хидрогенирани растителни мазнини", което означава, че освен високо съдържание на наситени мастни киселини имат и друг съществен недостатък - преработени са по химически път.

Маргаринът е вреден
И вярно, и невярно
Маргаринът като продукт също е резултат от хидрогениращи процеси (химически процеси, при които мазнините изкуствено се втвърдяват и съответно - стават вредни за здравето). За препоръчване е да избягваш консумацията на втвърдени маргарини. Жълт семафор се дава на течния маргарин, предназначен само за мазане, който в по-малка степен се подлага на хидрогениране. Според проучване, публикувано в английско медицинско списание, този маргарин не бива да бъде изключван от дневното меню, защото доставя на организма така ценния витамин Е и ненаситени мазнини (антихолестеролови).

Най-висококачественият зехтин е зелен на цвят
Не е вярно
Цветът на зехтина изцяло зависи от вида на маслините, от който е приготвен. А зеленият цвят на маслините пък, в зависимост от реколтата, може да бъде в по-голяма или по-малка степен наситен. В някои от случаите цветът им зависи и от съдържанието на хлорофила, който въобще не е показател за качеството на зехтина.

Зехтинът е най-антихолестероловото олио.
Най-чистият (и най-скъпият) зехтин е отличен продукт, защото се получава чрез студено пресоване, без да се рафинира допълнително, какъвто е случаят с обикновения зехтин например. При обработката му липсват също и редица други манипулации, на които се подлага слънчогледовото олио и други видове масла. Ако искаш да държиш под контрол холестерола си, препоръчително е да заложиш на царевичното или на соевото олио.

Съществуват по-малко калорични и по-леки видове олио
Не е вярно
Олиото е чиста мазнина без вода. 100 г от кой да е вид олио зарежда организма с 900 ккал.

Растителното олио е най-подходящо за пържене
Не всяко
За пържене най-добре е да из ползваш зехтин. Като алтернатива се сочи фъстъченото олио, което е много близко по състав със зехтина. И двата вида олио достигат много бавно точката на горене (моментът, в който олиото изгаря и отделя токсични вещества). Докато слънчогледовото олио се разгражда много бързо.

Здравословният живот е живот без мазнини
Не е вярно
Мазнините трябва да съставляват 30% от ежедневното ни меню. Всъщност, те имат много важни функции за човешкия организъм. Предпазват ни от студа, доставят и подпомагат усвояването на мастноразтворими витамини (А, Д, Е, К), участват в синтеза на хормони и на простагландина (противоракова субстанция, необходима за репродуктивните и жизнени функции на тялото)

Източник: Fitnes-bg

Мнения в Facebook

Свързани Статии

Какво се случва с тялото ни, когато консумираме фъстъчено масло

Какво се случва с тялото ни, когато консумираме фъстъчено масло
Фъстъченото масло е едновременно много питателно и вкусно. То се отличава с високо съдържание на здравословни мононенаситени мазнини и е богато на хранителни вещества.
Статии » ноември 26, 2015 (0)
цялата статия

12 хранителни съвета за чисто качване

12 хранителни съвета за чисто качване
Увеличете покачването на чиста мускулна маса със следните хранителни максими.
Статии » март 20, 2014 (1)
цялата статия