Най-големият сайт за бойни спортове

       

Преодоляване на притеснението преди двубой

Преодоляване на притеснението преди двубой
Публикувано на: Февруари 13, 2009 в 12:00 ч

Играл съм в над 100 мача по американски футбол, борил съм се в над 500 срещи и съм имал десетки боксови боеве преди първата ми среща по смесени бойни изкуства (ММА), когато бях на 32 години, така че не бях много притеснен, когато стъпих в клетката за първи път. Когато вратата зад мен се затвори, почуствах някакво дълбоко чуство на увереност, че най-накрая съм попаднал точно там, където искам да бъда. Не винаго обаче е било така.

През многобройните ми години като боен атлет съм преживявал своите моменти на свит стомах от притеснение преди състезания. Имам моменти преди ранните ми години в борбата, когато мислите ми бяха микс от агресия, недостатъчна увереност в себе си и страх от загубата. Разяждан от това безпокойство през ранните ми боеве, забравях за техниката, пропусках възможности за точка и не можех да различа гласът на треньора ми от гласът на тълпата. На полето по американски футбол не беше по-различно. Не веднъж или два пъти съм бил духом извън играта, след като съм се издънвал с първото хвърляне.

Притеснение, пеперуди в стомаха, уплаха... каквато и да е думата, всеки боец е изпитвал тези чуства в даден етап. В тази статия ще опиша малко помощ от няколко професионални бойци, които ще отговорят на два от най-известните въпроси, които получавам на семинари из страната от млади състезатели.

Когато имам планирано състезание по свободни боеве, как да избегна тоталното обземане от мисълта за него в предходните седмици и как да разбера къде е границата на нормалната тренировка и пренапрягането и претренирането?

Кратко и ясно казано, няма какво друго да замести опита, в избягването на притеснението преди двубой. При първото си състезание по свободни боеве в организацията по смесени бойни изкуства (MMA) UFC, Eric Wray (9-0, 7 с ключ) от American kickboxing Academy отбелязва "Всеки двубой е трупане на опит. Взимаш нещо от последния си двубой и го прилагаш в следващия." Познаването на обстановката на бойния ринг, увереността в тренировъчния ти режим и вслушване в тялото ти идва след преживяванията и всяко натрупано такоав е важно за да разработиш професионален подход към подготовката за двубоя.

keith rockel mma свободни боеве


Ветеранът от UFC Keith Rockel от Massachusetts Submission Academy предлага следния съвет:

 

"В ранните години като боец ще трябва да действате малко в стила на "проба-грешка". Когато се започва всеки е малко по-напрегнат. Но това е процес на научаване, който помага за да стане човек професионалист и да опознае тялото си. Например при моите първи няколко срещи по свободни боеве научих, че бойците започвали тренировки 8-9 седмици предварително, затова така и направих. И открих, че това е прекалено много време за мен. Сега обръщам повече внимание на това как се чуствам преди тренировка и наблюдавам пулса си за да следя за претрениране. Също така тренирам 5-6 пъти през седмицата, дори и да нямам предстоящ среща от свободни боеве и така поддържам добра форма. Открих че тренировките 5-6 седмици преди двубоя са идеални за мен. Някой друг пък сигурно се нуждае от повече време за да влезе в ритъм. Искам да кажа, че всеки е различен малко или много. Всичко зависи от графика ви за тренировки когато не сте в подготовка за двубой."

Докато натрупате този опит, помнете че цялата ви кондиционна подготовка се изготвя систематично, стъпка по стъпка. Заедно с вашият треньор е добре да разработите режим на тренировки съответстващ на текущото ви ниво на подготовка и бавно да достигате желаната форма. След това се придържайте към плана и правете корекции и се пазете от контузии, болести или претрениране. Когато е възможно следете пулса си в тренировките. Frank Shamrock, който наложи стандарта за кондиционни тренировки в свободните боеве (MMA), беше от първите състезатели, които използваха уреди за следене на пулса в тренировката. Сега почти всеки професионален състезател по свободни боеве го прави. Когато се използва правилно, този уред може да разсее съмнения относно дали тренирате прекално много или недостатъчно. Също така проверявайте и пулса си в спокойно състояние сутрин, за да разберете дали сте се възстановили след вчерашната тренировка. Ако пулса ви е с 10 или повече удара в секунда над нормалния ви, тогава тренирайте по-слабо за да се пазите от претрениране.

james irvin mma свободни боеве


Шампионът от състезанието по свободни боеве (MMA) World Extreme Cagefighting, James Irvin, е от бойците, които поемат този риск. Уважаван заради сърцатата си игра, която вкарва в свободните боеве, Irvin е същия и в тренировките си. Той обяснява идеята на тренировката си така:

"Dave Marinoble, моят треньор по бокс, ме натоварва толкова много, че понякога съм излизал от залата със сълзи. Dave вярва в поговорката "Колкото повече, толкова по-добре" и някои наши тренировки продължават по 5 часа. Той се опитва да ме пречупи психически. Последните две седмици преди двубоя той ме натоварва до точка, която е почти невъзможно да тренирам повече. Вероятно често претренирам, дори съм сигурен че е така, но когато изляза на свободен двубой имам чуството, че няма нещо с което да не мога да се справя."

Irvin не обръща внимание на вероятността претренирането да повлияе на физическата му кондиция, но както Rockel напомня - всичко е "проба-грешка". Поемайте отговорност за тренировката си и внимавайте кое работи и кое не. Запомнете, тренировките ви трябва да изградят тялото ви и духа.

Послено за тази тема, кое си заслужава. Едно от нещата които ще откриете първо в заниманията си по бойни изкуства е че елементите на боя могат да се сменят толкова много пъти за седмица, дори и за минути, и затова няма нищо сигурно към което да се конкретизирате и да бъдете вманиачени в него. Wray казва "От време на време боят може да се промени когато вратата на клетката се затвори зад вас, на кантара при притеглянето или постоянно." Това е много вярно. Аз съм участвал в свободни боеве, където без предупреждение, опонентът срещу когото се изправям е сменен със съвсем друг човек. Фокусирайте се върху интелигентна тренировка: останалото само ще си дойде на мястото.

Изнервям се много преди двубоите. Как да се справя с "притеснението" преди двубоя за да няма негативен ефект върху представянето ми?

Повечето бойци знаят, че е нормално да има някакъв стрес преди двубой до определена степен. Rockel отбелязва, "Познавам бойци с над 20 двубоя, които продължават да са притеснени преди да излязат. Аз лично смятам, че малко изнервеност и напрегнатост е добре. Ще държи сетивата ви изострени." За James Irvin проблема е ясен. "Трябва да съм нервен и притеснен," казва той.

Проучване в спортната психология подкрепя твърдението на Rockel. Спортните психолози сравняват притеснението и напрегнатостта с в атлета с "нивото на възбуда". Ако нивото на възбуденост при някой боец е прекалено ниско, представянето му ще е слабо и летаргично; ако нивото на възбуденост е висока и нервността и напрегнатостта започнат да влияят на психическото състояние на боеца също не е хубаво. Ключът към оптимално представяне в свободните боеве и във всичко подобни бойни дисциплини е да се достигне правилното ниво на възбуденост. За някой бойци, като James Irvin, това означава буквално да полудеят преди двубоя.

"Играл съм футбол, но никога преди индивидуален спорт, в който да се изправиш лице в лице с някого и не се е налагало да бъда в светлината на прожектора. Когато всички гледат теб е малко объркващо. Виждам останалите състезатели, които се разкарват с ежедневни дрехи преди свободните боеве, час преди срещата и изглеждат сякаш това им е поредния ден в офиса. При мен не става така."

"В деня на двубоя стоя тих и се съсредоточавам в напрежението, което е в мен. Навеждам глава и се опитвам да игнорирам всичко около мен. Държа мислите си позитивни и си представям начини за победа. През цялото време в мен се създава напрежение. Когато двубоят започне, всичката тази енерги се освобождава и ме включва директно на 5-та или 6-та скорост. Не е шега работа да минаваш през такова притеснение, но знам че е необходимо за мен."

"Единствената ми загуба беше по време на дебюта ми в UFC, където влязох в клетката без това напрежение. Всеки ми казваше, че да бъда в UFC е изживяването на живота ми и да му се наслаждавам. Опитах се да не позволявам на напрежението на двубоя да стигне до мен, така че предходния ден не мислих изобщо за битката. Бях прекалено отпуснат и когато двубоя започна стана объркване."

При въпрос дали това напрежение е имало и негативен ефект в играта му, Irvin казва, "Бих се с опонент, когото бях побеждавал преди и исках да стане по-голямо шоу този път. Сложих слушалките на плеъра си и се надъхах. Даже прекалено много. Когато двубоя започна не можех да си спомня нищо, дори не смятах за нужно да си държа ръцете горе. Поех доста удари, които можех да си спестя."

Повечето бойци се подготвящи се да влязат в клетката са пълни с мотивация и очаквания и нямат капацитета на Irvin за задържане на напрежение. За тях да достигнат до това доброто ниво на възбуда е да успокоят емоционалното напрежение. Има няколко техники като дълбоко дишане и представяне на добри картини от двубоя, които да намалят нервността, но докато тези умения се разработят най-ценното нещо, което може да има боеца в този момент е треньора, който знае как да повлияе на боеца си.

И пак няколко думи от Wray, "Първият ми свободен двубой се проведе в Idaho и беше подгряваща среща за главното събитие, предпоследния по програма. Докато чаках виждах как останалите бойци се връщаха в съблекалнята кървящи и подути. Постоянно си повтярях "Това няма да съм аз". Треньорът ми и аз си повтаряхме "Увереност, увереност."

"Човече, как да бъда уверен? Никога не съм се борил в училище и не съм се състезавал в свободни боеве и не знаех как да съм уверен. Думите на треньора ми ме направиха още по-изнервен."

Откакто започва тренировки в American Kickboxing Academy с треньор Bob Cook, Wray придобива умението да остава спокоен и концентриран преди двубоите.

"В съблекалнята и по пътя за ринга Bob ми напомня простичко и спокойно техниката и стратегията за боя. Вярвам в това, което казва и след всеки двубой се чуствам толкова отпуснат. След последната ми среща треньорът и съотборниците забелязали това и ми казаха, че сега вече се държа като истински професионалист."

И разбира се, увереността в подготовката ви играе също голяма роля в настроението преди двубоя. Rockel съветва, "Отново, всеки човек е различен, но мисля че ако тренирате в правилната зала и си пишете тренировъчното "домашно", ще се чуствате уверени и ще сведете нервността до минимум. Много от момчетата се изнервят, когато започнат да мислят дали са направили достатъчно за да влязат във форма. В нощта преди двубоя не е подходящ момент да се мисли за това. Трябва да се чуствате уверени във всички тренировки, през които сте минали седмиците преди двубоя."

И за заключение, вместо да губи енергия и нерви чакайки в хотела преди двубой, Wray следва съвета на своя наставник Eugene Jackson. Излез на улицата и се разходи или гледай филм. Не се притеснявайте, че разсейването ще повлияе на представянето ви. Wray и Rockel са убедени, че мотивацията ще бъде там, когато ви потрябва и без да сте обладани от мисълта за това. Съветът на Wray е, "Когато сте в клетката, просто цъкнете ключа" или както казва Rockel, "Когато сте на ринга всичко ще ви дойде от вътре, просто го оставете да излезе."

 

Тренировъчна екипировка от нашия MMA магазин


Тренирайте разумно, бийте се яката и се забавлявайте.

 

Автор: Tim Lajcik

Превод: MMA България

Мнения в Facebook