Най-големият сайт за бойни спортове

       

Лекуване на натъртвания

Лекуване на натъртвания
Публикувано на: Март 20, 2009 в 12:00 ч

Едно от най-честите последствия след спаринг е да ударим опонента ни вместо на някое меко място директно в кокала. Често след ритник се целим другаде, но удряме и на моменти някоя кост.

Когато ударите се нанасят върху мускулите или върху някоя мека тъкан очакваните резултати са синини, леки подувания и неща които знаме как да оправим. Но когато ударът попадне върху костта е възможно да няма синини или подуване, но има болка. В действителност такива контузии могат да наболяват в продължение на 8 до 12 седмици.

Когато ударим костта с друга твърда повърхност причиняваме малко пукнатинки в най-външния слой на кокала, който се нарича кортекс. Това състояние е известно като натъртване на кокала.

Кортекса на костта е съставен от малки влакна. Те са изтъкани в решетка като се пресичат кръстовидно. Дупките които се получават в тази плетка от влакънца се запълват от калций, който прави кокала по-здрав. Когато ударим кокала по силно счупваме част от тези влакънца. Когато прекалено много от тях се счупят, самата кост може да се раздели и тогава говорим за счупване. Когато цялата кост се счупи това може да се види на рентген, но когато се наруши целостта само на няколко влакна травмата е твърде малка за да бъде засечена от рентгена.

Дори и да не може да се види с рентген, тялото третира наранената зона като счупена. Първо трябва да премахне калция и нарушените влакна от тази зона, да направи пренареждане и да започне да изгражда нови влакна и да положи нов калций в тази част. Целия този процес може да отнеме от 8 до 12 седмици в зависимост от размера на контузията.

натъртвания


Важното в случая е, че ако ударите тази част след като не се е възстановила напълно ще нараните новите и все още незащитени влакна, които тялото току-що е изградило.  Следователно тялото трябва да спре своя процес на преизграждане в наранената отново зона и да премахне отново наранените влакна и калций за да започне на чисто своето изграждане на нови такива. Тялото може да премахва влакна от едно място и в същото време да изгражда нови до него, но повтарящи се наранявания на незаздравяло място могат само да увеличат времето за пълно възстановяване. За да помогнете на заздравителния процес използвайте топлина (както е обяснено по-долу в статията) и противовъзпалителни лекарства за да ограничите подуването, тъй като то забавя този процес.

При всякакви такива контузии е добре да се потърси компетентна медицинска оценка. Трябва да знаете и че доста от малките контузии които се получават при неправилно третиране могат да станат хронични.

Опасни признаци
Ако някое от следните неща е налично при вас ви препоръчвам да отидете на доктор:
- контузията не се оправя в рамките не нормалните периоди за заздравяване
- има прекалено голямо движение на ставата
- има прекалено голямо подуване в контузената зона
- нивото на болка е много по-голямо от приетото за нормално при насиняване или подуване (това може да е знак за счупена кост, която не предизвиква голям оток)
- има деформация в ставата
- има ограничено движение в ставата (особено когато ограничението не е съпътствано с болка)
- има много насинено в контузената зона

Ако добре познавате тялото си и смятате, че контузията ви е лека, тогава следните съвети могат да са ви от полза.

Мускулните контузии са най-разпространени и предизвикват мека болка. Когато скъсате мусккул се случват няколо неща. Преди всичко има кръвонасядане в контузената зона. Това кръвонасядане причинява промяната на цвета на удареното място, въпреки че може да не се покаже на кожната повърхност до няколко дни.

Второ се появява подуването. То се дължи на факта, че наранентите тъканни клетки (скъсани мускули и други клетки) изпускат вещество наречено простагландин. Има различни видове простагландин, но специално тези, които се отделят при контузеното място причиняват подуване и увеличаване на болката там. Целта на болката е да ви подскаже, че нещо не е наред и да ви накара да престанете да наранявате тази част на тялото си.

Ако лекувате малка контузия, най-доброто което може да напарвите е разбира се да оставите тази зона да отпочине. Второто нещо е да намалите подуването. Това се прави защото подуването забавя времето за възстановяване.

Най-доброто нещо за намаляване на отока е да повдигнете контузената част на високо. В никакъв случай не облепвайте и не притискайте с нищо мястото на удара за да ограничите подуването. То така или иначе ще се получи, но вместо да избие навън ще притисне контузената зона и по този начин ще намали и притока на кръв, което води до други проблеми.

Другото добро нещо е да сложите лед. Ледът кара тялото ви да свие кръвоносните съдове в охладената зона (но не и да ги затвори напълно). Трябва да знаете няколко важни неща за леда: Първо, ледът трябва да е увит в нещо. НИКОГА не прилагайте лед директно върху кожната повърхност. Може да си докарате измръзване на тази зона. Второ, ледът малко ще увеличи болката заради студа. Това продължава само 2 или 3 минути. След това зоната ще загуби чуствителността си и болката ще намалее. Ледът и повдигането трябва да се приложат през първите 24 до 36 часа след контузията.

След този период може да се използва затопляне. Има и няколко важни правила за използването на топлината, за които много от хората не знаят. Ако не внимавате за тях топлината може да ви докара повече травми от колкото полезни ефекти. Хубаво е да се знае, че топлината не винаги помага на контузията, макар че при прилагането и създава приятно усещане. Когато прилагате топлина на дадено място карате тялото да разшири кръвоностните съдове там. Това е както хубаво така и лошо.

Разширяването е добро, защото когато кръвоносните съдове са разширени те вкарват и повече кислород и заздравителни материали, които помагат за възстановяване на контузената зона и махат материалите, които не са нужни. Кръвоносните съдове са като тръби направени от пореста материя. Когато те са свити има много малки дупчици по стените им. Когато разширите тръбите и дупките по тях стават по-големи. Колкото по-дълго прилагате топлина в дадена зона, толкова по-големи стават кръвоностните съдове там и стигат до максималната си точка на разширяване. Когато са в тази си точка те изтичат като през сито. Оставят малки части черевни кръвни телца и белтъчини да изтекат в тъкънта около кръвоносния съд. Тези червени кръвни телца и белтъчини се разграждат след известенпериод от време в субстанция, която предизвиква раздразнение и се отделя още простагландин, който причинява подуване и повече болка.


Протектори за цялото тяло от спортния ни магазин

Ситуацията е че малко топлина може да ни е от полза, но прекалено дългото прилагане на топлина може да ни нарани. Перфектния пример за това са пациентите които лекувам от остра мускулна болка в гърба. Много от тях са използвали бутилка с топла вода под гърба си вечер докато спят. Тя кара гърба им да се чуства добре, казват го всички. Но когато ги питам как се чуства гърба им на сутринта всички признават, че е по-зле, но обикновено си го обясняват с това, че вода е изстинала през нощта.

Истинския проблем е не че водата е изстинала, а че е останала гореща твърде дълго. Оптималния период за прилагане на топлина е 15 до 20 минути. По време на този период количеството от ползите, които предоставя повишеното вкарване на кислород и отмиване на ненужните материали е по-голямо от малката подутина, която се образува.

Правилното прилагане на топлина е да използвате толкова гореща температура, колкото може да търпите, но само за 15-20 минути. Влажната топлина е по-добра от сухата топлина. Горещ душ с масаж е може би най-добрия вариант за приложение в дома. Може и да накиснете контузената зона също. В медицинските лаборатории се използва ултразвук за нагряване на зоната, защото вниква по-добре през тъкънта и предизвиква по-малко подуване.

И като обобщение трябва да добавя, че най-доброто нещо което може да направите за контузия е да си дадете почивка. Използвайте лед и повдигане за определени периоди от време, след това използвайте топлина за кратки периоди като си давате почивка тялото да се върне в естественото си състояние.


Автор: Bruce Everett Miller
Превод: MMA България

Мнения в Facebook