Най-големият сайт за бойни спортове

       

Омега-3 мазнини

Омега-3 мазнини
Публикувано на: Юли 11, 2008 в 14:33 ч
Снимка: pixabay.com

Намалява възпаленията и болките, регулира имунната система и алергиите
Омега 3 мастните киселини(O3 ФА) регулират възпалителния цикъл в тялото ни и така предотвратяват и облекчават състоянията на болка при простатит и цистит. Това е от голяма полза за хора страдащи от ревматичен артрит или язвен колит.

Алфа-линолеичната киселина (ALA), се превръща в EPA и DHA за да се използва като суров материал за мембраните на клетките. Източници на ALA са: лененото семе, соята, тиквените семки, пшеничния зародиш, орехите и др. Но степента на това превръщане на алфа-линолеичната киселина в EPA и DHA е доста ниска - под 7%. Стила ни на живот също може да намали тези нива. Решението?
- EPA и DHA са O3 мастни киселини, които се съдържат в рибеното масло. Така добавянето на рибено масло може да намали:
- деградивните и възпалителни аспекти при зрелите клетки на хрущялната тъкан, без странични ефекти върху хомеостазата на нормалните тъкани.
- негативните тенденции и свързаните с тях симптоми при пациенти с остро артрит.
- умората и сковаността при ревматичния артрит. Намалява освобождаването на leukotrien B и interleukin 1 от neutrophils и monocytes – които 2-та основни фактора причиняващи възпалението.
и подобри:
- търпимостта на студ, като значително забави спазмите при пациенти със синдрома на Рейнълдс.
- профилите на кръвните липиди в случаи на педиатрична SLE(Systemic lupus erythematosus) и dyslipoproteinemia.

В случаи на алергия
Основна функция на нашата имунна система е да различава чуждите молекули от нашите собствени. Тя се бори с чуждите молекули, като произвежда повече бели клетки и анти-тела. По време на един алергичен процес имунната ни система реагира прекалено много.

Как се контролира имунната ни система
Интензитета на имунния отговор се контролира от хормоните простагландини(от фамилия еикосаноиди). Нашето тяло прави два типа такива хормони: тип1 – за увеличаване на имунния отговор и тип2 за намаляване. Те трябва да са в баланс, за да може имунния отговор да е правилен. Тези постагландини се произвеждат от Есенциалните мастни киселини(ЕФА). Съществуват два вида ЕФА: Омега-6(О6) и Омега-3(О3).

Ролята на О6 ФА
От тях се съсздава арахидоничната киселина - основно изграждащо звено за еикосаноидите, които контролират синтеза на възпалителните и имуно-регулиращи цитокини. Следователно тялото ни използва О6 за да прави простагландини, които увеличават имунния ни отговор.

Ролята на О3 ФА
Те от своя страна, препятстват продукцията на арахидонична киселина и служат като суров материал за един по-здрав клас от еикосаноиди имащи анти-възпалителни свойства. В този случай тялото ни прави простагландини от О3, които намаляват имунния ни отговор. Проблема с повечето диети е че съотношението между О6 и О3 е над 10:1. По този начин нашата имунна система се претоварва и се получава алергията. За да се коригира това излишно съотношение в диетата, човек трябва да избягва О6 и да си добавя в диетата богати на О3 мазнини и масла.

Време на приемане
Продължителността на живота на лимфоцитите – белите кръвни клетки, които атакуват чуждите тела и прават антитела е от 6 месеца до 2 години. Затова очаквайте резултати след поне 6 месеца след приемане на ЕФА.

Подобрява сърдечното здраве
Омега 3(O3) мастните киселини намаляват лошият ниско-плътен липопротеин (LDL) холестирол, нивата на триглицеридите и кръвното налягане и увеличават нивата на добрият HDL холестирол в тялото на човек. Също така намаляват събирането на плаки в артериите, водещи до опасните тромбози. Те ни защитават от кардио-васкуларни болести (неритмично сърцебиене, високо кръвно налягане, сърдечни удари и др.) като спират формирането и отлагането на мазнини в артериите и изтънелите сърдечните съдове.
Тези есенциални киселини помагат за изчистването на артериите от холестирола и подобряват а понякога направо обръщат процесите на артеросклероза, ангина, сърдечен удар, аритмии и периферна съдова болест.

Как се натрупват мазнините
Тромбозата се причинява, когато мазнина се натрупа в артериалните стени и по-късно се откъсне. Ако такъв тромб заседне в мозъчен съд причинява инсулт, а ако попадне в артерия – сърдечен удар.
O3 мастните киселини разбиват тези запушвания за да не могат да причинят по-нататъшни вреди. Те:
- балансират определени електрически ритми на сърцето и така предотвратяват формирането на съсиреци.
- спомагат тъканите на сърдечният мускул да са по-малко податливи на повреда причинена от липсата на кръвен поток.
 

Защита от сърдечни-аритмии
Без достатъчно ЕФА(есенциални мастни киселини), мембраните на клетките в тялото ни се изчерпват от наситени мастни киселини и стават по-малко еластични.
Ако мембраните на еластична кардио клетка са направени от ЕФА, сърцето лесно се връща в позиция на покой. От друга страна твърдите клетъчни мембрани съставени от наситени киселини могат да причинят аритмии и да променят свиването на клетките на сърдечния мускул. Затова е препоръчително за пациенти след артериален байпас да приемат тези основни мастни киселини.

Общо сърдечно здраве
Диетата на Ескимосите не включва много плодове и зеленчуци, за сметка на животински мазнини. Защо тогава Ескимосите имат по-редки случаи на коронарна сърдечна болест от Датчаните? И двете диети имат висок процент калории от мазнина: Диетата на Датчаните има по-малко от 1% omega-3 и ~23% наситени мазнини, докато Ескимосите консумират ~9% наситени и ~4% omega-3 мазнини.
Не само Ескимосите, но и Японците имат много ниски нива на сърдечни болести заради рибата, присъстваща в диетата им. Причината: консумирането на Омега-6 мастни киселини повишава увеличеното възпаленията, натрупването на тромбоцити и съсиреци, докато О3 мастните киселини ги намаляват. Затова е добре да се консумира съотношение О6 към О3 2:1.

Функцията на мозъка
O3 мастните киселини са важни за развитието на мозъка и очите на зародиша, спомагайки за здравето на тези тъкани. Затова DHA се явява жизненоважна в диетата на всяко едно дете.

Как омега-3 защитава мозъка?
Мозъка се състои главно от DHA. Тя е основен структурен компонент от мозъчната тъкан и има директен ефект върху неговата химия, развитие и функциониране. ДХА е също високо концентрирана в мембраните на мозъчните синапси и в ретината на очите. Най-богатият източник на DHA е Омега-3 в рибата и рибеното масло. Няколко примера за въздействието на рибеното масло:
• може да влияе върху интелигентността и щастието на детето
• променя поведението прекалено-активни деца
• драматично подобрява поведението при непокорни деца и помага развитието на концентрация и фокус
• при не-депресирани хора ЕФА може да уравновесява настроението
• може да увеличи ефективността на анти-депресантите при някои хора
• депресираните хора показват по-малко: тревожност, проблеми със съня, обща тъга и сексуални проблеми
• при възрастните подобрява функцията на паметта, помненето, разсъждението и концентрацията/фокуса
• хора, които вземат EFA имат 13% по-високи IQ тестове
• Ескимосите и Японците имат много ниски случаи на депресия. Причината – те консумират доста риба
• облекчава симптомите на колебание на настроението и депресия, биполярни болести и психози (участници, вземащи О3 покачват сивата си материя в областите на мозъка асоциирани с емоционална възбудимост и регулация на поведението)

Мнения в Facebook

Свързани Статии

Подскоци с пудовка

Подскоци с пудовка
Ако искате да изгорите повече мазнини, да подобрите експлозивността, кондиционната си подготовка и да ускорите метаболизма си, пробвайте подскоците с пудовки.
Статии » март 5, 2012 (3)
цялата статия

6 вида мазнини

6 вида мазнини
Мазнините са необходими действат като хранително вещество за тялото и му помагат за неговите естествени функции.
Статии » септември 30, 2010 (1)
цялата статия