Най-големият сайт за бойни спортове

       

Защо събмишън файтинга е важен в MMA?

Защо събмишън файтинга е важен в MMA?
Публикувано на: Септември 24, 2009 в 20:28 ч

Събмишън файтинга (граплинга) е от изключителна важност за MMA бойците поради две прости причини. Той ви дава уменията, които са нужни за да заключите противника си и да избегнете да бъдете заключен от него.

Стратегията, която се използва от събмишън състезателите е да отбележат точка като съборят опонента. От там те се стремят да заемат доминираща позиция. От тази позиция след това те търсят начин да направят ключ. След като той е направен остава само малко време докато опонента се предаде.

Какви ще се събарянията, позициите и ключовете, които боеца ще направи зависи до огромна степен от това какво е тренирал. Стилът и самият му треньор определят играта на всеки боец.

събмишън файтинг граплинг борба


Някои от бойните изкуства, които се определят като граплинг или събмишън файтинг са:


- Бразилско джиу-джицу - стил, който включва в себе си традиционно джиу-джицу и джудо и разработен от фамилията Gracie.
- Самбо - руско бойно изкуства, което много прилича на джудото.
- Джудо - японско бойно изкуство, фокусирано на хврълянията.
- Борба-кеч - американската форма на събмишън файтинга с корени в от Европа и Азия, няма нищо общо с театралния кеч, който е на власт в американската култура.
- Shoot Wrestling - японски събмишън граплинг стил с корени от кеча.

Много бойци си избират определени елементи от всички тези стилове. След това ги събират в едно име, което често е наричано събмишън файтинг, събмишън граплинг и събмишън борба.

В наши дни тенденцията е да се практикува някакъв хибриден стил с елементи от всички гореизброени бойни изкуства. Въпреки че това е най-разпространения похват, все още може да намерите много бойци, които са се фокусирали само върху един стил. Най-разпространен пример са бойците, които използват само бразилското джиу-джицу за да тренират уменията си на земя.

За да използва някой от класическите граплинг стилове в MMA, боецът трябва да направи няколко адаптации.

В повечето MMA двубои опонентите са без кимона (ги). Това означава, че много от движенията в бразилското джиу-джицу, джудото и самбото трябва да бъдат променени. Хващането на гито при хвърляне трябва да бъде заменено с използване на формата на тялото на противника.

В самбото състезателите носят специални обувки. Това влияе на няколко неща. Този който носи обувки може по-лесно да преплете краката си и да ги държи здраво. Също така който носи обувки е и по уязвим при ключовете на краката. А също и че опонентите им могат по-лесно от очакваното да се измъкват от ключове на краката.

Друг фактор са ударите. Има техники, които са използвани в класическите стилове и в модерните хибридни, които те оставят открит за удари. Когато тренирате MMA се уверете, че минавате през доста граплинг тренировки, в които са позволени и ударите. Така ще разберете кои са позициите, които биха ви оставили незащитени. От там може да си направите сметка дали си заслужават риска.

Да не забравяме и съдиите. В техните очи човекът отгоре е в доминиращата позиция. Разбира се, двубоят може да приключи и от човека отдолу, но ако се стигне до съдийско решение, обикновено човекът отгоре е този, който взима победата. Затова мжое да се наложи да измените леко играта си, като вземете и това предвид.

Някои от многото позиции използвани в събмишън фатинга са...

Guard - боецът е на гърба си и използва краката си за да контролира и да се защитава от опонента си
- Full Guard - и двата крака са преплетени около торса на боеца
- Closed Guard - като full guard, но краката не са заключени и преплетени
- Half Guard - опонентът е наполовина в guard, само с единия крак
- Butterfly Guard - ходилата на боеца са стъпили на вътрешната част на бедрата на опонента
- Spider Guard - боецът държи ръцете на опонента докато го контролира със стъпалата на краката си
- De La Riva Guard - вид open guard, който се използва когато опонента е изправен. Известен е още като Jello Guard.
- X - Guard - вид open guard, който се използва при изправен опонент

Mount - доминираща позиция върху опонента
- Top Mount - разкрачен и сденал върху торсът на опонента, докато той е с гръб на пода
- Rear Mount - отново седнал на торса на опонента, но той е с лице надолу
- Side Mount - позиция в която сте отгоре и отстрани на опонента. Известна е още като side control или cross mount.
- Reverse Mount - същото като top mount, само че боецът е с лице към краката на опонента

North/South позиция - един човек отгоре и един отдолу, гърди в гърди, лицата са в различни посоки
Knee on Stomach - коляното е поставено върху стомаха на опонента от доминираща позиция
Scarf Hold - върху и отстрани на опонента, придържайки главата и едната му ръка
Модифициран Scarf Hold - отново отгоре и встрани на опонента, но придържайки и двете му ръце

Ето и някой от тези техники в действие...


Мнения в Facebook