Най-големият сайт за бойни спортове

       

Видовете тяло

Видовете тяло
Публикувано на: Октомври 1, 2008 в 23:46 ч
Снимка: wikimedia.org


Ендоморф, мезоморф, ектоморф… Що е то?


Каква тренировъчна програма да изберем? Какъв начин на хранене е най-подходящ за нас? Всъщност няма универсален начин на хранене и трениране, който да даде еднакво добри резултати при различните индивиди. Всеки има различни генетични предпоставки, които определят развитието на тялото му. За да откриете оптималния за вас хранителен режим и тренировъчен план, трябва първо да откриете своя тип тяло.
 
Американският учен Др. Уилям Шелдън (Dr. William H. Sheldon) за първи път категоризира човешкото тяло в три различни типа - Ектоморф, Ендоморф и Мезоморф. Малко са хората които могат да се причислят напълно към даден тип. Обикновено повечето са комбинация от различните типове, но винаги един е преобладаващ. За да откриете към кой тип тяло принадлежи вашето тяло, трябва да погледнете как е изглеждало то по време на юношеските/детските години, преди да бъде променено от възраста и начина Ви на живот.

 

Ектоморф
Ектоморфният тип е строен и слаб, с тънки кости, с дълги ръце и крака и издължени мускули. Ектоморфите качват маса много трудно и след това лесно я губят. Те се характеризират с релефни тела и нисък процент подкожни мазнини. Жените ектоморфи обикновено се радват на своя тип тяло, но за мъжете то може да бъде сериозен проблем. Ектоморфите имат много бърз метаболизъм.
     • Тренировка - тренировката Ви не трябва да е прекалено продължителна, но ориентирана към използването на големи тежести за да може максималмо да се стимулира мускула. Използвайте предимно базови упражнения с щанги и дъмбели. Правете по-големи почивки между сериите, за да може мускула да се възстановява добре. Ектоморфите трябва да ограничат до минимум кардио тренировките, а да се концентрират върху тренировката с тежести.
     • Хранене - Яжте! При този тип тяло, храненето е от основно значение, за цялостното развитие на мускулатурата. Трябват Ви калории! Хранете се често (поне 4-5 пъти на ден) и с качествена храна. Ако не ядете и тренировката Ви няма да е достатъчно ефективна. Освен задължителният протеин храненията Ви трябва да са богати на мазнини и въглехидрати, които да осигурят необходимата на тялото енергия. Дори може да увеличите приема на мазнини до 30% от общия калориен прием, стига мазнините да са ненаситени. Използването на хранителни добавки (протеин/гейнър) ще Ви помогне да си набавите необходимите калории.

 

Ендоморф
Този тип се характеризира с дебели и силни кости. Закръглените форми и високият процент подкожни мазнини са присъщи за Ендоморфа. Този тип няма проблем с качването на маса, но най-трудно може да постигне релефна мускулатура. Ендоморфите имат забавена обмяна на веществата и трябва да внимават с натрупването на излишни килограми.
     • Тренировка - тук целта е да се забърза метаболизма на тялото - това се постига чрез високоинтензивни тренировки с кратка почивка, повече повторения и не дотам големи тежести. Препоръчва се и използването на суперсерии и дропсерии. Добавете изолиращи упражния за да наблегнете на дефиницията и формата на мускула. Обръщайте достатъчно внимание на кардио тренировката, за да не се "омазните".
     • Хранене - хранете се често, но в малки количества, за да ускорите метаболизма си. Избягвайте приема на наситени мазнини и прости въглехидрати, а наблягайте на храни съдържащи протеин и фибри. Приемайте повечето калории в началото на деня, а вечер наблягайте на високопротеинни храни и салати. Приемът на много вода ще забърза метаболизма Ви и ще изкара токсините от тялото. Приемът на изгарящи мазнините препарати(fat-burners) ще Ви помогне да запазите талията си.

 

Мезоморф
Мезоморфният тип има най-добрите генетични предпоставки за изграждане на мускули. Те се характеризират с атлетични тела. Мезоморфите бързо реагират на тренировките и лесно изграждат мускулна маса. Към това се прибавя и природно голямата физическа сила. Този тип няма проблем нито с качването на мускулна маса, нито с постигането на дълбок релеф. Мезоморфите имат широк гръден кош и масивни мускули. Дори неспазването на стриктен тренировъчен/хранителен режим не винаги повлиява на добрата генетика на Мезоморфа. Последното не трябва да е причина да нарушавате тренировката и диетата си.
     • Тренировка - тежка тренировка и добра почивка е това, което Ви трябва. Този тип е склонен към претрениране затова внимавайте с броя на сериите/тренировките. Периодически включвайте и кардио тренировки, за да горят излишните мазнини(само ако имате такива).
     • Хранене - най-важното тук е да си подсигурите необходимото количество протеин. Енергията си набавяйте от комплексни въглехидрати и ненаситени мазнини. Приемането на хранителни добавки само ще помогне на тялото Ви да реализирате добрата си генетика.


Независимо какъв е вашият тип тяло винаги има начин да постигнете целите си и желаната мускулатура. Открийте и приемете типа си тяло и спазвайте тренировъчния и хранителния си план който ще Ви помогне да неутрализирате отрицателните черти на вашият тип тяло. Независимо дали сте Ендо, Екто или Мезоморф, нищо не може да замести стриктният режим и стремежа към успех. 
 

Източник: Dobavki-bg

Мнения в Facebook